- Bullar

Bakade ca 60 bullar igår, mumsmums! Receptet på själva degen har jag fått av min kära mormor, det blir supergoda saftiga bullar! Sen är det ju lite kul att leka lite med fyllningen och inte alltid göra bara kanelbullar (även om det är förbaskat gott!) Receptet:

ca 30 bullar (jag gjorde alltså dubbel sats)

100 g smör/margarin
3 dl mjölk
50 g jäst
(jag använde torrjäst, så himla smidigt eftersom det går att ha hemma!)
1 rumstempererat ägg
½ dl ljus sirap
2 krm salt
10-11 dl vetemjöl

1. Smält smöret/margarinet och tillsätt mjölken. Låt degvätskan bli fingervarm (eller lite varmare till om du använder torrjäst). Smula jästen i en bunke, tillsätt degvätskan och lös jästen. Tillsätt ägget.
2. Tillsätt sirap, salt och nästan allt mjöl (jag mäter aldrig mjölet när jag bakar bullar, bara känner på degen efterhand, när den släpper fingret men ändå är liite kladdig är den klar =)). Arbeta till en smidig och blank deg. Låt jäsa med bakduk över ca 30-40 minuter (om du ska göra fler sorter räcker det gott och väl med 20 minuter för första satsen). 
3. Baka ut och fyll med valfri fyllning.

 

Fyllning 1: Kanel/kardemumma. Häll på kanel, socker och liite kardemumma. Rulla ihop och skär i skivor. Jäs 30 minuter, pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.



Fyllning 2: Choklad. Sikta över kakao och socker. Rulla ihop, skär i skivor och jäs 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över kokos.



Fyllning 3: Vanilj. Gör vaniljkräm (fuskförp. med vaniljsås, ta endast hälften av mjölken). Bred över det (ta INTE så mycket som jag, det blev KLADDIGT!). Vik degen dubbel och skär i strimlor som du "knyter" runt fingrarna. Jäs 30 minuter, pensla med uppvispat ägg och strö över strössel.



En muffinsplåt är perfekt och ha dem i, de blir så höga och fina då!

Melinda - Mamma till Maja ♥

ååh va sugen man blev på bullar nu då ^^,

Sussi

Grädda på 250* med såklart tills de har fin färg =)

Mamma

mmmmmm - ser GOOOOTTTT ut!!!

Alfva

Mumsigt det ser ut! Jag har bara fått för mig att det är så krångligt att baka, så jag har egentligen aldrig gett mig på bullar. Kanske är dags snart!

Linda

Men åhhh vad gott!

Det blir till å baka med sonen imorn, som är hemma sjuk - igen...

Tack för receptet!

Elin

Åh kära nån vad gott det där såg ut! Och speciellt bullarna med vanlijkräm och choklad i, kul att pröva något annat än bara kanel :-)

Linda

Nu har vi precis avnjutit kanlebullar och chokladbullar här hemma - MUMS!!! Dessutom har vi gjort Cranks Musli igen ;)

Det stod ingenting om hur mycket mjölk det skulle vara, men vi tog 3 dl. Det blev jättebra!

TACK!!!

Emilia

Ååh bullar! Kan du inte skicka några till mig? ;)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress