100111 - Rutiner
...och så var helgen över igen, tiden går så fort sen man fick barn... :S Är även inne på min sista mammalediga vecka för denna gången, känns inte bra! Lite ser jag fram emot terminstart, men får lite ångest över att lämna över Meja till Mattias på heltid. Inte för att jag inte tror att han klarar det minst lika bra som jag, utan för att jag vill ha kontroll på allt! Känner jag mig själv rätt kommer jag lägga fram kläder till Meja på morgonen och skriva massa lappar med vad hon ska äta o.s.v. ;)

Meja har börjat äta mycket mer sista två veckorna nu. Nu är det inte så mycket ersättning längre. Just nu ser "mat-och-sov-schemat" ut såhär: (ca-tider)

9 - Vakna, gröt med katrinplommonpuré och ev. macka
10-12 - Sova
12:30 - Lunch (=matpuré)
16 - Mellanmål (frukt+macka)
17 - Powernap (Lite olika tider varje dag)
18-19 - Ersättning (Ska bytas mot middag så småningom)
22 - Läggdags med ersättning (ska bytas mot välling snart)
(Macka = vitt rostbröd utan kanter med leverpastej skuren i bitar, she loves it!)
Funderar på att skriva ut en sånhär och ha på kylen mest för att eftersträva att ha ungefär samma rutiner varje dag... En bra sak med att hon äter desto mer är att hon inte kräks lika mycket längre, tack och lov. Hon kräks knappt alls när hon ätit mat, men typ alltid efter ersättningen. Så det ska bli skönt när hon slutat helt! Det jobbiga är att det blir så mycket mer planering när man ska iväg, massa som ska med o.s.v.

Nu på förmiddagen har jag suttit och gjort matlista och inköpslista för veckan. Jag och Meja ska ta oss iväg och handla sen när hon vaknat (sover sent idag eftersom hon var så gnällig efter frukosten och inte skulle sova) och ätit sin lunch. Ska verkligen ta tag i detta igen med att sköta matsedel och veckohandling, blir så mycket både billigare och mer varierad & nyttigare mat.

Denna veckans matsedel:

Måndag – Rotmos och fläskkorv

Tisdag – TexMexfisk och pressad potatis + rivna morötter

Onsdag – Caesarsallad med kalkon

Torsdag – Gulaschsoppa + vitlöksbröd (pita)

Fredag – Svamppiroger + fetaostsallad

Lördag – Kyckling- och baconpaj

Söndag Hemgjorda hamburgare m. hemgjorda hamburgerbröd

Plockade fram Mejas kläder i stl 68 med igår, eftersom hon provade några plagg häromdagen som såg ganska små ut, och de passade. Så nu har hon både några byxor i 56, allt i 62 där en del t.o.m. är för stort och 68-kläderna i lådorna. Det allra mesta är för stort där än så länge, men skönt att ha det framme iaf. 


Meja har haft 68-kläder igår och idag

Ska även plocka klart med att ta bort julgrejerna sen och byta gardiner o.s.v. + tvätta och plocka lite allmänt. Ska börja följa veckoschemat jag gjorde i somras igen, då blir allt gjort och man ser vem som gjort mest (kryssrutor för vem som gjort vad ;) ) 

Haha läste igenom inlägget nu och jisses vad rutiner jag ska få in ;) Men det är skönt, jag behöver bli superorganiserad om allt ska funka nu med praktik, plugg, jobb och massa tid med mina älsklingar uppepå det.


Oj, innan jag hann bli helt klar med inlägget så har Meja hunnit både vakna, äta lunch (ja, hon tyckte om köttpurén jag gjorde häromdagen) och bajsa och fått ny blöja ;) Så nu bär det strax av till Maxi. Avslutar med ett par bilder på mitt lilla busfrö.


Hon "pruttar" med tungan som på första bilden hela tiden! :P Sen ligger hon inte direkt ner i babysittern längre...
Melinda - Mamma till Maja ♥

Maja är inne på strl 74 kläder hon :P hon använder ju mest 68, men kan ha vissa 74! hon är så lång..

Madde

Melina måste också ha 68 sedan en tid tillbaka och sitta i babysittern gör hon inte heller, hon snarare hänger ner på golvet haha! Kul är det iaf o se dom växa till sig=)

Meja e lika söt som alltid!

Emelie

Va duktig du är med alla rutiner. Rutiner och planering är bra :) ska också försöka bli bättre på att planera lite nu bara för det. Hehe strl 68 har Alvin haft länge, han är himla lång.

Emelie

Va duktig du är med alla rutiner. Rutiner och planering är bra :) ska också försöka bli bättre på att planera lite nu bara för det. Hehe strl 68 har Alvin haft länge, han är himla lång.

issa

underbart söta unge<3

saaandraaaa

är det olika frukt pure du ger som mellan mål? hon blir nöjd bara på det under eftermiddagen ?

cattis

Måste säga som andra har skrivit duktig du är med rutiner :) Det har inte vi, tar dagarna som de kommer hehe.



Tack jag tror också den kommer bli fin faktiskt, tar lite tid bara :)

~ Beatrice, en 22-årig mamma & sambo ~

Devin kräks inte heller av den vanliga maten, men av ersättningen. Vad kan det bero på?

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress