- Smörgåstårta
Här kommer då farmors recept på smörgåstårta, eller så som jag gör farmors smörgåstårta ;) Hon brukade även ha sån fruktcocktail i, men det gillar inte jag!
Denna smörgåstårtan brukar vara väldigt omtyckt (hon gjorde mycket på beställning), även bland de som i vanliga fall inte är så förtjusta i det!

Till en mindre smörgåstårta (ca 5 pers.) hade jag:
24 fiberrostmackor (går minst lika bra med vanligt rostbröd)
3 dl vispgrädde
ca ½ dl majonäs
ca 1½ dl tärnad/strimlad skinka
5 kokta, skalade & hackade ägg
ca 100 g mjukost
Dekoration
(valfritt):
200 g räkor
Gurka
Kokta, skalade & skivade ägg
Skivad ost
Salladsblad
(Tomat är också fint/gott, jag hade inga hemma)

Punkt 1-10 görs gärna dagen innan för att tårtan ska bli extra saftig.
1. Skär bort kanterna från brödet.
2. Vispa grädden ganska hårt (som till tårta), blanda grädden med majonäsen tills det blir slätt. Proportionerna är inte exakta, smaka av! Den ska inte smaka grädde och inte majonäs.
3. Lägg ut smörgåsarna till det första lagret (1/4, d.v.s. 6 st i mitt fall).
4. Bred på mjukost på det första lagret.
5. Lägg ut smörgåsarna till nästa lager, tänk på att lägga dem lite omlott från det första så tårtan inte delar sig sen!
6. Blanda skinkan med ca 1/4 av gräddblandningen, bred detta på det andra lagret. För extra smak kan du gärna blanda i t.ex. lite purjolök i skinkröran.
7. Lägg ut smörgåsarna till nästa lager, tänk fortfarande på att lägga dem omlott.
8. Blanda även äggen med ca 1/4 av gräddblandningen, bred detta på det tredje lagret. Vill man ha mer fisksmak kan man här ta i hackade räkor eller smulad tonfisk.
9. Lägg på ett sista lager med smörgåsar. Vid det här laget vet du väl att de ska ligga omlott? ;)
10. Bred resten (alltså hälften av vad du hade från början) av gräddblandningen utanpå tårtan överallt.
11. Dekorera tårtan hur du vill, förlagsvis med de saker jag hade på :)
12. NJUT! Det är underbart gott! :)


SmörgåstårtaSmörgåstårta
Melinda - Mamma till Maja ♥

GUD SÅ GOTT MED SMÖRGÅSTÅRTA :D

MIN FAVORIT!

Alfva

Tänk att det är så nyttigt med smörgåstårta! host

Anonym

Hejsan! Jag tycker du är så bra på designa din blogg och jag skulle gärna vilja att du vissa hur man gör. Vissa allt vilka program du använder, hur du gör ALLT ALLT =) Tack på förhand

malin - mamma till nova

ÅH! sååå gott! :) det var länge sen nu jag gjorde egen smörgåstårta!

Tant Alexandra

Åh! Jag som aldrig har gjort en smörgåstårta! Kanske borde testa trots att det verkar som att det tar lite tid och pill att göra. Hur gott som helst är det ju iaf!

Beatrice, mamma till Devin & liten i magen ♥

Tack för tipset! Har faktiskt fått en del inspiration när jag läst receptet nu. Tack!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress