101029 - Krupp, praktik m.m.
Hallå ja, jag som tycker att jag brukar ha mycket att göra. Denna veckan har varit sjuk!



Natten till i måndags fick vi gå och hämta Meja då hon vaknade jätteledsen. Då hon kommer bort till oss hostar hon jättekonstigt (skäller) och har svårt att andas. Jag som precis har läst barnsjukdomar i skolan säger direkt att det låter som krupp (falsk krupp), trots att jag egentligen aldrig hört det, utan bara läst om det. Men det är en väldigt typisk hosta för just den sjukdomen!

Hon rosslade och höll på hela natten och sen på morgonen var hon pigg och bra igen, så hon fick i alla fall gå till förskolan sen. På tisdagseftermiddagen fick M en läkartid då han ringde BVC, och precis som jag hade sagt var det krupp. Eftersom hon inte hade haft jättestora problem med andningen mer än att det låter jobbigt slapp vi åka in till sjukhuset och andas läkemedel, det fick räcka med högdos av Mollipect (slemlösande och bronkvidgande) att ta till natten. Det har hjälpt bra nu 3 nätter, det låter mycket lättare och andas och hostan är "lösare". Inatt ska vi nog se hur det funkar utan!


Haha, otroligt rolig bild på Meja, vet inte vad hon gör för min ;D Tror hon håller på och ska gäspa precis!

Jag har ju även påbörjat min praktik nu inom primärvården. Gissa hur glad jag blev när jag kom dit i måndags och fick veta att jag kommer spendera de närmsta 5 veckorna huvudsakligen på BVC?! ;D Jag kommer dock hoppa runt på lite annat med för att få lära mig så mycket som möjligt, men min handledare har nästan bara hand om barnen, och det är ju henne jag ska vara mest med :) Första dagen fick jag dock börja med att influensa-vaccinera massa 65+are (över 50 st faktiskt) och det gick super! Nu kan jag det kan jag tala om ;D


Om drygt ett år är jag faktiskt klar och får (förhoppningsvis) ikläda mig de underbara sjukhuskläderna på heltid!

Jag trivs super i alla fall, och min handledare är jättebra! Den enda nackdelen jag kan känna är att jag kommer inte göra jättemycket man faktiskt gör som vanlig allmän-sjuksköterska, förutom injektioner och så då, men alltså själva arbetsuppgifterna. Alla ssk som jobbar där är nämligen distriktssköterskor. Men kul ska det bli =)

Igår hade Meja varit lite trött på förskolan, annars har det gått bra där utom att hon hostat litegrann bara. Men vi bestämde i alla fall att hon skulle få vara hemma idag och vila en dag extra inför helgen. Hon ska ju inte behöva vara där om hon inte mår 100! Mamma skulle haft henne, men eftersom jag vaknade med ont i halsen i morse fick jag också stanna hemma (vill ju inte smitta alla barnen!). Vi lekte lite i morse och nu sover hon sött. Får se om vi ev. åker en runda till mamma och de ändå, eller om vi bara slöar. Jag känner mig lite sådär tung i huvuet =/

Förutom krupp om nätterna (=trötthet!) & praktik har veckan bestått av två körövningar och sen en annan sak som jag kommer avslöja i nästa vecka! Det är inte helt officiellt än, så därför väntar jag. Det enda jag kan säga nu är att det är lite otippat och har med sången att göra! (inget jättestort, men roligt ändå tycker jag! Och nervöst...)
JL

Stackars Meja! Hoppas det blir bättre! Vet hur det är med hostande barn, min andas Airomir och Pulmicort nu i sjuktider.

Ett år till examen: härligt!

ida-maria, mamma till Lykka

Gud, jag vet kanppt vad krupp är eller hur det låter. Så om Lykka skulle få det skulle jag inte veta hur man skulle göra!



Men skönt att det gick bra för Meja!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress