- Pannkakstårta med köttfärs
Supergott recept som jag hittade på GI viktkoll när jag var medlem där. Har nog dock ändrat receptet på köttfärsen lite. Du kan variera GI-värdet beroende på vad du använder för pannkakor.
Receptet går bra att förbereda ända till sista momentet.

ca 5 port

10 ägg     (för GI-receptet)
eller
3 ägg
3 dl mjöl av valfri sort    
(för vanliga pannkakor)      
6 dl mjölk

800 g köttfärs
1 stor burk champinjoner
1 stor gul lök
2 msk tomatpuré
1 pkt passerade tomater (500g)
½ dl mjölk
Kryddor

Riven ost efter smak
Färska tomater

Pannkakorna - För GI-varianten, häll upp 2 ägg åt gången i ett glas, vispa till dem med en gaffel & stek som pannkakor i lite margarin. För vanliga pannkakor, vispa ihop ingredienserna till smeten (jag använde mig av fullkornsdinkelmjöl) och grädda pannkakor. Du behöver ca 5 st, de som blir över kan du spara till en annan gång (läs; de som går sönder :P).

Köttfärsen -
Börja med att steka lök & champinjoner lätt, häll sedan i färsen och bryn den. När den är brynt, häll på tomatpuré, passerade tomater, mjölk & kryddor (t.ex. vitpeppar, pizzakrydda, lite paprikapulver). Sänk värmen och låt puttra tills såsen "kokat in".

Tårtan
- Lägg en pannkaka i botten, strö över riven ost. Bred på ett lager köttfärs. Fortsätt varva likadant tills pannkakorna & färsen är slut. Avsluta med ost. Sätt ev. in i ugnen en liten stund om du förberett och maten är kall. Osten ska smälta. Garnera med tomater i bitar.


Bild från när jag gjorde den sist


Gjorde en liten 2-portioners GI till mig igår medan jag gjorde vanlig till de andra, funkade med bra!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress