- Pizzadeg & tacopizza
Gjorde ju tacopizza i fredags, efter tips av Malin. Hittade ett jättebra recept på pizzadeg på recept.nu som jag tänkte dela med mig av till er. Den var jättesmidig och lätt att baka ihop, behövde inte använda hushållsassistenten utan räckte med en trägaffel! :)

4 pizzor

25 g jäst
2½ dl vatten -
värm till ca 37 grader
7 dl vetemjöl special (detta bytte jag ut mot fullkornsdinkelmjöl)
1 tsk salt

Börja med att göra en startdeg. Lös upp jästen i 1/4 dl av vattnet. Tillsätt ca 2 msk mjöl. Rör ut till en jämn smet. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Forma en krater med ca 6 dl mjöl (resten sparas till utbakning), med ett så djupt hål som möjligt i mitten. Häll startdegen, saltet och resten av vattnet i hålet. Arbeta försiktigt samman ingredienserna med väl mjölade händer (eller börja med en trägaffel som jag gjorde). Knåda ihärdigt i minst 10 minuter.
När degen har blivit smidig, dela den i 4 lika stora delar. Forma delarna till bollar och låt dem jäsa under bakduk ca 2 timmar eller tills de jäst till dubbel storlek.


De jäste som ni ser mycket! Bilderna är tagna från samma vinkel & avstånd.

Använd en boll till en pizza. Knåda den ett par minuter. Tryck och platta ut degen med handflatan till en tunn rund platta (jag drog och grejade lite med den i luften). Ta ev. hjälp av en kavel för att få degen riktigt tunn. Lägg den på en bakplåtspappersklädd eller oljad plåt. Nu är pizzan färdig att fyllas! Grädda den sedan i 275 grader i ca 15 minuter eller tills den ser färdig ut.

För tacopizza fyllde jag med tacofärs, lite majs, rödlök, lite tomat & lite jalapeños. I stället för tomatsås i botten tog jag finkrossade tomater med chilismak. Supergott var det!


M & Meja hade även ananas på!
Madde

såg mumsigt ut=)

Alfva

Ser ju riktigt spännande ut! Synd att jag har dragit ner på mina kolhydrater... ;)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress