- Laxpaj

Hittade recept på laxpaj på Tasteline, och tyckte det lät spännande. Jag gjorde en variant på receptet, med vanlig lax ist för kallrökt då vi inte gillar det. Receptet räckte till mig, Meja & M till 2 omgångar, och det var jättegott =)

4 laxfiléer
3½ dl dinkelmjöl
125 g smör/margarin
125 g Keso
ev. lite vatten
3 ägg
2½ dl matlagningsgrädde
2½ dl riven ost (smakrik)
Dill

Hacka samman mjöl, smör/margarin & Keso, ta i ngn matsked vatten om det blir torrt. Tryck ut degen i en pajform & ställ i kylen 1 timme.
Skär laxen i småbitar, lägg dem i en form och ställ in i 225 graders ugn ca 15 min.
Ställ sedan in pajskalet i ugnen 15 min. Under tiden förbereder du fyllningen genom att blanda ägg, matlagningsgrädde & ost.
Fyll pajskalet med laxbitarna, strö över dill efter smak & häll över fyllningen. Sätt in i ugnen ytterligare 25 min. Avnjut med sallad!


Lina

oooh. Ser UNDERBART gott ut! Själv sitter man här och väntar på att få ta dagens första Modifast ;)



Hoppas ni haft en bra helg? kramar

stina

åh det där såg ju jätte gott ut! :D

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress