120120 - Lunginflammation & jobb
I söndags ringde jag 1177 angående Mejas hosta. Jag är väl medveten om att barn ofta kan hosta några veckor efter en förkylning, men då hon hostat massa framför allt på nätterna nästan sedan jul och sista veckan hostat tills hon spytt slem på nätterna, tyckte jag det var dags för en tid på jourcentralen då vi inte orkade mer. Personen jag pratade med tyckte dock inte alls att problemet var lika stort och rekommenderade receptfritt slemlösande läkemedel (konstigt att varenda läkare jag pratat hosta med har sagt att det finns noll belägg för att slemlösande läkemedel faktiskt fungerar bättre än mycket dricka o.s.v.). Jag har haft små bryt två kvällar då stackars lilla Mejan hostat tills hon kräkts och knappt har kunnat andas, och varit så ledsen =/

I alla fall, tisdag morgon fick jag nog och ringde i alla fall vårdcentralen, som tyckte vi skulle komma dit samma dag, tack! Besöket blev dock lite längre än tänkt... Efter 1½ timmes lyssnande på lungor, provtagning, väntande och mer lyssnande blev vi skickade in till barnmottagningen på sjukhuset där snuttan fick genomgå mer lyssnande, lite lek och en lungröntgen. Skruttan hade en saturation (syremättnad) på neråt 85 när vi kom till sjukhuset...

Framåt kvällen fick vi en diagnos - lunginflammation, orsakad av antingen virus eller någon "lättare" bakterie som mycoplasma, då hon inte hade vidare höga infektionsvärden eller var särskilt påverkad i övrigt. Till slut kom vi i alla fall hem med antibiotika och inhalationsmedicin Airomir som skulle verka vidgande på luftvägarna. Redan första natten var hostattackerna reducerade till en (utan kräkning) och de övriga två nätterna sedan dess har vi klarat oss helt utan hosta. Hurra för Airomir!

För övrigt har jag börjat jobbet denna veckan. Har jobbat onsdag, torsdag, fredag. Går min introduktion nu, 3½ vecka. Dessa tre dagarna har jag gått med en undersköterska då jag inte var så hemma på den sidan av avdelningen där jag ska vara nu. Lite sjuksköterskegöra har det såklart blivit ändå (och mycket är ju samma förstås!) och det känns helt galet att ingen kollar mig! Jag är alldeles nervös :P Skulle sätta ett antibiotikadropp idag, vilket jag gjort massor av gånger, och ändå blev jag alldeles stirrig att det inte skulle bli rätt ;)

Och jag vet att jag bloggar lite kass just nu (igen...), men det är tänkt att bloggen ska byta lite utseende och inriktning ganska snart, så håll ut!
ida-maria, mammablogg från Nacka med BF 22/4

Byta inriktning? Nu blir jag nyfiken....

Sara - mamma till Hugo

Spännande, nu blir jag nyfiken ju :)



Skönt att Meja är bättre!

Melinda - Mamma till Maja ♥

Men stackars liiten :( Skönt att skruttan mår bättre nu!

Beatrice, mamma till Devin och Lili

Men lilla meja :( hoppas hon mår bättre snart! Stackarn..

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress