- Svar
Fick en kommentar ang. gårdagens inlägg av en annan mamma, med barn i samma ålder som Meja, som jag kände att jag var tvungen att svara på! :)

Här hemma är ordet "förlåt" inte viktigt i deras ålder förstår de inte vad det innebär det blir bara ett tomt ord! Har sett det för många gånger på jobb där barnen gör ngt dut sekunden efter slänger de ut sig "förlåt" precis som de blivit lärda och det betyder ingenting.

Så här hemma är vi arga sen när vi lugnat oss pratar vi om det och kramas eller kramas och pratar ;-). Kramen är 100 gånger mer äkta en ett framtvingat förlåt! Så tänker jag =)

Jag förstår absolut vad du menar och håller med till viss del! Jag är verkligen inte ute efter att hon bara ska säga ett framtvingat förlåt och sen är det bra, usch nej. Meja är medveten om vad förlåt betyder, för jag har själv alltid varit noga med att säga förlåt om jag har varit orättvis mot henne, och då inte bara sagt förlåt, utan förklarat situationen och sagt "förlåt att jag ... ". Att hon kommer och vill kramas bara för att jag är arg på henne tycker jag inte heller känns äkta, även om jag såklart känner mig elak som inte "tar emot" henne just då.

Nu är de två gånger denna vecka som vi bråkat om detta de första gångerna vi gjort det, och första gångerna vi verkligen haft behov av att hon ska säga förlåt. När hon sedan gjort det har hon inte bara sagt förlåt, utan då har vi pratat om vad hon säger förlåt för och varför det blev som det blev.

Hoppas mina tankar blev lite klarare :)
madde

Det är väl också såhär de lär sig vad förlåt innebär? Att man förklarar vad de gjort fel och att det inte är ok därför ska man säga förlåt! Melina förstår också det, tror delvis det är därför det tar tid innan de vill säga förlåt annars hade de ju bara sagt det så fort man ber de?

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress