- Fotografering med Nikon D3100
Har fått lite frågor om att fota med den kameran jag har, och kände att det blev alldeles för långt att förklara i en kommentar och dessutom är det lättare att förklara med bilder till. Så ni som inte är intresserade - scrolla förbi ;)
 
Vad man ska ha för inställning om man ska ta en bild på någon som kanske är tre meter bort? Jag brukar alltid ta utan blixt, men det blir inte så bra. Och man ska ju egentligen ta porträtt, men gör jag inte så ofta.
 
Jag fotar i princip alltid manuellt nu sedan jag lärde mig det (utom om jag har superbråttom att få en bild och inte hinner fixa inställningarna). Jag fotar även i princip alltid utan blixt, utom om det är alldeles för mörkt. Jag är glad att jag har mitt fasta 50mm-objektiv som jag bara har haft ett litet tag, för det släpper in mycket mer ljus (större bländare!). Så ju mörkare det är runt om, desto större bländare (vilket innebär mindre bländartal). Större bländare gör även att bilderna får kortare skärpedjup = de blir mer oskarpa i förgrund och bakgrund. Exempel på bilder:
 
 
Även slutar/bländar tid. Det är ju tydligen grunderna, men jag har ännu inte förstått dem SÅÅ bra, jag förstår heller inte hur man ändrar dem på kameran?
 
Man använder snurrande knappen till höger på kameran, lite olika beroende på vilken inställning du har. Har du inställningen S, ändrar du slutartiden med snurrknappen. Har du inställningen A ändrar du bländarvärdet med snurrknappen. Om du fotar helt manuellt, vilket jag brukar göra, med inställningen M, ändrar du slutartiden med endast snurrknappen. Bländarvärdet ändrar du genom att hålla in knappen (+-) som sitter uppepå kameran, samtidigt som du snurrar på snurrknappen.
 
Meningen med slutartiden är både att påverka hur mycket ljus som släpps in till bilden (ju längre slutartid, desto ljusare bild) och att påverka eventuell rörelseoskärpa. D.v.s. vill du frysa en bild mitt i rörelsen ska du ha en kort slutartid, och vill du att den ska vara oskarp då den rör sig har du en längre slutartid. Exempel på bilder:
 
Kort resp. lite längre slutartid
 
Bländarvärdet reglerar ljusinsläppet till kameran, ju lägre värde du har, desto större bländare och större ljusinsläpp (man får alltså tänka lite tvärtom). Det reglerar även skärpedjupet som jag beskrev ovan.
 
Kombinationen mellan slutartid & bländarvärde gör alltså hur ljus bilden blir, i kombination med ISO-värdet. Det ändrar du genom att trycka på (i)-knappen till vänster bredvid skärmen på kameran. Ju högre värde, desto ljusare bild. Dock kan de högsta värdena ge lite gryniga bilder.
 
Sen M A S P lägena. När ska jag använda dem? När brukar du använda dem? :)
 
M - Helt manuellt, använder jag nästan alltid.
A - Du reglerar endast bländarvärdet för att framför allt påverka skärpedjupet. Kameran reglerar slutartiden själv för lagom ljusinsläpp.
S - Du  reglerar endast slutartiden för att framför allt påverka hur frusen en rörelse blir. Kameran reglerar själv bländarvärdet för lagom ljusinsläpp.
 
A & S tycker jag är bra för att öva i början, eller om man vill knäppa en bild snabbt och inte hinner prova sig fram till lagom balans. P har jag nog aldrig använt och kommer inte ihåg just nu vad det är till.
Jag vet inte hur jag ska ändra Af lägena.
 
Jag har i princip alltid autofokus på, lättast så. Kameran fokuserar själv på det som är inom fokusområdet. För att ändra fokusområde trycker du på (i)-knappen och bläddrar till den inställning som ser ut som en liten ruta. Jag brukar ha enpunktsfokus så man kan ändra vart man vill ha fokus genom att flytta runt punkten på skärmen med pilknapparna.
 

"Fel" fokus i mitten av bilden (1:a) & rätt fokus uppe på bilden (2:a).
 
Prova dig fram & lycka till! Hoppas jag lät hyfsat förståelig... ;) Jag är absolut inget proffs själv!
Anonym

TACK SÅ MYCKET! Nu har jag litee mer koll! tack!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress