Fruktpuré & plommonpuré
Igår ställde jag mig och gjorde lite fruktpuré till Juno, och lite katrinplommonpuré. Helt meningslöst att köpa hem massa burkar hela tiden ju, när det går så snabbt och lätt att göra själv.
 
Fruktpuré
 
2 äpplen
Ca 3 dl vatten
Fryst mango i tärningar
Hallon
(Jag hade ICA's mix med mango och hallon och tog 1 dl av den)
 
Skala och kärna ur äpplena, skär dem i småbitar. Lägg i en liten gryta och häll på vatten så det täcker äpplena. Koka upp och låt koka ca 15-20 min, tills bitarna är mjuka. Häll i mangon och hallonen och rör om, låt det bli genomvarmt.
Sila bort kokspadet (spara!!) och mixa ihop frukten med hjälp av en stavmixer. Späd med kokspad tills det är lagom konsistens. Den blev galet god! Jag smakade lite på fingret, och hade nog kunnat äta upp alltihop!
 
Ett stort plus - spadet som blev över blev en helt naturlig, fantastiskt god, saft!
 
Plommonpuré
 
20 st torkade plommon / katrinplommon
Ca 3 dl vatten
 
Blötlägg plommonen ca 3 timmar eller över natten. Sila (spara vattnet!) och mixa. Späd med vattnet tills konsistensen är lagom.
 
 
Detta recept kommer ursprungligen från Barnmatsburken!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress