En sjuksköterskas dagbok från en natt på barnavdelningen
Har fått önskemål om att beskriva lite vad vi gör på barnavdelningen och barnmottagningen på natten, så här kommer det!
 
OBS! Alla situationer och patienter är påhittade utifrån ungefär hur det kan vara. Alla eventuella likheter med "riktiga" patienter är bara tillfälligheter då jag inte skulle få för mig att lämna ut uppgifter om en riktig person!
 
Vi börjar klockan 21 på kvällen och gör då upp vilken ssk som ska ha ansvaret för mottagningen (jouren) och vilken som ska ha ansvaret för avdelningen. Första stunden (hur länge beror lite på hur många patienter det är inne och hur längesedan det var man jobbade) går åt till att läsa på om de inneliggande patienterna i journalerna - vad de är inne för, vad de ska ha för mediciner under natten o.s.v. Därefter går vi runt och hälsar på barnen och föräldrarna, presenterar oss och sådär. Har jag jouren går jag bara med om det är lugnt där inne på mottagningen för tillfället.
 
Om jag har ansvaret för jouren:
Jag går sedan in och kollar över hur det är inne på mottagningen med den ssk som varit där på kvällen, om det är några barn där just då och så.
Just denna natten kanske det är en patient som precis har gått hem, och annars är det tomt. Klockan är nu ca 22.
Fem minuter senare ringer telefonen. Det är akuten som meddelar att de kommer upp med en liten 2-månaders bebis som bara skriker. De har tagit tempen där nere på akuten, och när de kommer upp tar jag en vikt innan jag meddelar läkaren att komma för undersökning. Jag sätter mig i personalrummet så länge och passar på att ta lite och äta. Halvvägs in i maten kommer läkaren och säger att vi ska ta ett blodprov på bebisen för att kolla infektionsvärden och blodvärden, så jag går och gör det. Vi ska även försöka fånga ett urinprov från hen, så jag lämnar mugg och ett underlag till mamman och pappan som de får försöka fånga upp kisset med. Infektionsvärdet visar att bebisen har någon form av infektion i kroppen, och när de lyckats fånga upp urin ser jag på stickan att det skulle kunna vara en urinvägsinfektion. Läkaren beslutar att bebisen ska läggas in, så jag rapporterar över till sjuksköterskan och barnsköterskan på avdelningen och visar in dem till rätt rum där de kommer få antibiotika och Alvedon och förhoppningsvis få sova lite.
Direkt när jag har visat in dem ringer det från akuten igen, de kommer att komma upp med en 2-åring som har hosta och lite svårt att andas. De har inte kunnat ta några värden där nere då hen är jättearg och inte vill. När de kommer upp till oss sätter jag mig och pratar och leker lite med barnet och lyckas få ta en syremättnad som visar ett lite för lågt värde. Jag meddelar läkaren att vi har en patient och förbereder så länge en inhalation som jag tror kommer ordineras då jag tycker att barnet låter "kruppigt". När läkaren har lyssnat på barnet och pratat med föräldrarna, ger jag inhalationen under vilda protester från barnet, vilket känns hemskt, men det måste ju göras för att underlätta för barnet själv. Efter två inhalationer och lite kortison verkar barnet bättre och de får åka hem igen.
Klockan är nu ca 00.30 och jag passar på att fylla på lite i läkemedelsrummet med sprutor och så, innan jag går och sätter mig i soffan i personalrummet för att vila lite och slökolla lite på tv medan vi inväntar något nytt att göra. Vid klockan 2 ringer ambulansen, de är på väg in med en 10-åring som har jätteont i huvudet och är stel i nacken. Hen är ganska trött när de kommer, har lite svårt att hålla sig vaken. Jag hade ringt till läkaren redan när de var på väg in, så vi tar emot dem tillsammans. Läkaren undersöker barnet och bestämmer sig för att ta en ryggmärgsprov vilket vi förbereder för genom att plocka fram och ge lugnande, och hjälps åt med allihop. Jag sätter även en nål i armen och tar blodprover från den. Barnet kommer läggas in så vi berättar lite för föräldrarna om avdelningen och visar dem till rätt rum, när provtagningen är färdig. Man misstänker en hjärnhinneinflammation och barnet sätts in på antibiotika direkt i blodet, och får även smärtstillande för sin huvudvärk.
Resten av natten är det lugnt på jouren, och jag hjälper till med några småsaker på avdelningen och sitter i soffan och vilar lite. Framåt halv 6-tiden börjar vi plocka lite inför morgonen, städa undan lite och äta frukost, brygga kaffe o.s.v. Vid 7 har de nya kommit och när vi rapporterat över till dem ca 7.15 går vi hem och sover gott ;)
 
Detta är såklart heeelt olika hur en natt ser ut, med antal patienter och var de har för åkommor. Jag har ju hittills bara jobbat under sommar och höst, men snart kommer vintersäsongen dra igång, vilket är "högsäsong" och kommer innebära att det är betydligt mer att göra, med fler patienter.
 
 
Inhalations-"maskinen"
 
Om jag är på avdelningen:
Just denna natten har vi 5 patienter inlagda. Två av dem är det inget speciellt att göra med under natten, men vi går in och tittar till dem ett par gånger, känner på pannan och ser så de sover gott. En patient är en nyupptäckt diabetes som vi går in till en gång i timmen för att kolla blodsockret, vilket håller sig stadigt som tur är, annars kan vi behöva ge extra insulin eller extra druvsocker. En annan patient ska opereras under morgondagen, så hen har ett dropp som pågår eftersom hen inte får äta eller dricka. De ringer ett par gånger under natten för att droppräknaren har börjat pipa när barnet ändrat ställning i sängen och droppslangen hamnat fel. En annan patient ligger inne med lunginflammation och ska ha antiobiotika i blodet vid klockan 2. Jag blandar till detta under noggrann uträkning då det ofta är små doser till barn, och ger detta under ca 5 minuter. Annars är natten lugn och framåt morgonen gör jag samma saker som jag hade gjort om jag var på jouren.
 
Samma sak här, det kan variera extremt hur många patienter man har och vad som ska göras med dem. Som max är det 10 patienter, eller möjligen med en överbeläggning om det är kris.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress