En vecka med Linas Matkasse
För två veckor sedan fick vi en leverans till dörren - med mat! Jag fick syn på ett bra erbjudande på Linas Matkasse, och eftersom jag var (och är) inne i en riktigt fantasilös och trist period var gäller mat så tänkte jag att vi nappar! I normala fall tycker jag att matkasse blir lite för dyrt, i alla fall om man som vi oftast månads- eller veckohandlar och har koll på våra inköp. Skillnad om man impulshandlar desto mer, då kan man nog till och med spara på det! Sen finns det ju andra fördelar, om man inte bara tänker på pengarna... Men i alla fall, jag nappade på prova-på-priset och maten kom hem som utlovat. Tyckte att det var lite svår leveranstid sådär på måndagen - "mellan 17 och 22". Bra på så vis att många troligen är hemma, men det var lite svårt och veta om jag skulle planera annan mat eller inte. Nu kom maten vid 17, så det hade jag inte behövt. Jag fick nu göra det ändå, för hade de inte kommit förrän 22 så hade vi nog varit ganska trötta på att vänta. Och hungriga.
 
Vi körde på originalkassen, eftersom det är den enda som finns med 6 portioner, och vi brukar vilja göra matlåda till dagen efter också. Då både jag och M är relativt stora i maten så hade det inte räckt med en mindre kasse, men blev nu precis lagom för mig och honom samt två mindre barn. Normala portionsstorlekar skulle jag säga att det är beräknat på! Dock med lite mindre av proteindelen och mer av kolhydratsdelen än vad vi brukar äta. Jag blev positivt överraskad när jag packade upp maten, råvarorna kändes genomtänkta med relativt mycket ekologiskt och lite mindre märken på t.ex. nötfärsen och potatisen. Vi fick ett mail veckan innan med menyn, som lät lovande, samt vad som var bra att ha hemma. Allt var sånt vi brukar ha, så det var lugnt.
 
Vi kör väl middag för middag...
 
 
Första middagen vi åt var Krämig tomat- och fänkålsbakad torsk, serverad med potatis. Vi åt allihop och vi tyckte att det var gott, men det var ingen sensation, smakade inte så mycket. Rätt så liknande gratänger brukar vi göra själva. Lite kul med fänkålen dock, för det är ingenting vi haft hemma tidigare! Smakade inte jättemycket, men var gott tillsammans med det andra och det är ju alltid bra att få in lite extra grönsaker i maten.
Betyg: * * *
 
 
Kotletter i gräddig apelsinsås med färsk timjan, serverades med ris. Här fick vi lite mer spännande smaker! Jag är inte speciellt förtjust i frukt i mat, men såhär, med bara lite rivet apelsinskal i såsen var riktigt gott! Både jag och M gillade såsen skarpt, dock hade nog rätten tjänat på att få stå och puttra ett par timmar så att kotletterna blivit mer möra. Juno gillade såsen, men inte Meja. Det säger dock inte så mycket ;-)
Betyg: * * * *
 
 
Veckans vegetariska middag var Andalusisk grönsakssoppa med kikärtor och tomat. Serverades med små "taralli" och vitlökssås. Detta var nog min favoriträtt faktiskt, mums! Vi brukar inte äta vegetariskt så ofta - tyvärr då jag gärna hade gjort det i alla fall en gång i veckan, men vi är ju fler som är med och bestämmer - så jag har inte så stor erfarenhet av att laga det. Men denna rätten var riktigt god, mättande och "kändes" inte så vegetarisk, vilket är positivt när det ska serveras till sambon ;-) Tarallisen med såsen var gudomligt gott, hade passat bra till vilket fredagsmys som helst!
Betyg: * * * * *
 
 
Fredagsmiddag blev Kycklingwrap med ärtguacamole och chilirostad majs. Mycket god rätt! Guacamolen blev jättegod och krämig, var lite kul med ärtor i. Gjorde att man kan ta lite mer av den utan att det blir lika mycket kalorier som det bli med bara avokado, och det är ju bra när det är så gott! Lite väl mycket majs tyckte jag det var i receptet, det gick inte åt allt. Barnen gillade också rätten mycket, men tyckte att majsen var för stark.
Betyg: * * * * *
 
 
Sista måltiden ut var Nötjärpar med parmesan och vitlöksslungad spenat. Serverades med gnocci-pasta. Skriver receptet nedan i stället då det aldrig blev någon bild på det. Här var också lite "oväntade" smaker, som passade bra. God rätt! Vi gillade allihop. Spenaten som frästes från fryst blev dock lite "blaskig" och jag hade föredragit färsk spenat i stället. Väldigt smidigt sätt att laga maten på att bara lägga ner de rullade järparna i såsen, det kommer vi ta efter.
Betyg: * * * *
 
Sammanfattningsvis är vi nöjda! Jag förväntade mig nog krångligare recept än vad det var. Fisken vi gjorde först skulle vara det svåraste, men det gjorde jag på under en halvtimme ändå. Inga problem! Medelbetyget på dessa måltiderna blev 4.2, så det är ju jättebra. Vi kan ju dock ha haft både tur och otur med vilka recept vi fick, det vet man aldrig. Får väl se om det blir någon mer omgång så småningom om man hamnar i en svacka igen!
 
Recept på järparna:
1. Blanda 3/4 dl ströbröd, ½ påse riven parmesan, 1½ dl vatten, 1 pressad vitlöksklyfta, rivet skal av 1 citron, 2 tsk torkad basilika, 1 tsk salt, 2 krm svartpeppar och ca 750 g nötfärs (vi använde dock 1 kg) i en bunke. Forma till 20 järpar.
2. Koka 500 g pasta enligt anvisningen på förpackningen.
3. Häll 1 burk classico pastasås och 2 dl vatten i en rymlig stekpanna. Pressa ner 2 vitlöksklyftor och koka upp.
4. Lägg ner järparna i tomatsåsen och låt sjuda 10-12 minuter, eller till de är klara. Vänd dem efter halva tiden.
5. Fräs 450 g bladspenat (fryst, jag hade dock föredragit färsk) i 2 msk olivolja 2-3 minuter. Tillsätt 2 pressade vitlöksklyftor och 2 msk vatten. Fräs tills spenaten är tinad. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.
6. Skär citronen i klyftor.
7. Toppa järparna med ½ påse riven parmesan. Servera med nykokt pasta, vitlöksslungad spenat och 1 ask körsbärstomater.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress