Jullista
Hittade en lista på ett par bloggar jag läser, bland annat hos Ida-Maria. Tänkte att julälskare som jag är får jag ju också ta och lägga upp den!
 
1. Pepparkakor eller lussebullar?  Lussebullar. Eller pepparkaksdeg. Gillar att både baka och äta både och, men lussebullar är nog snäppet bättre!
2. Skumtomtar eller knäck? Knäck, om den är segmjuk sådär. Inte hård.
3. Ischoklad eller marsipan? Marsipan. Ischoklad är ju inte gott.
4. Köttbullar eller prinskorvar? Hemgjorda julköttbullar, alla gånger.
5. Julkorv eller julskinka? Julskinka. Med senap förstås.
6. Lax eller sill?  Hmmm... Har inte varit så förtjust i kallrökt & gravad lax innan, men lärt mig äta det i år, supergott ju! Och varmrökt har jag alltid älskat. Men sill är ju också fint... Får nog bli oavgjort här! Om jag måste välja till just julbordet blir det nog dock sill!
7. Sylta eller pastej? Behöver inte någonting av det, men sylta gillar jag inte, så pastej då.
8. Paradis eller Aladdin? Paradis.
9. Revbensspjäll eller Jansons?  Åh, svårt svårt. Måste nog ändå välja Janssons, det är viktigare för mig ;-)
10. Glögg eller julmust? Julmust. Glögg gillar jag tyvärr inte.
11. Rödbetsallad eller dopp i grytan?  Rödbetssallad, till köttbullarna, mmm! Det andra har jag aldrig ens provat.
12. Ris a la Malta eller gröt? Också svårt, men måste nog ändå välja klassiska risgrynsgröten. Hemkokt då förstås!
13. Hemma eller borta? Spelar faktiskt ingen roll så länge jag får fira med familjemedlemmar. Tycker både och har sin charm!
14. Utomlands eller Sverige? Sverige, enda gången på året jag inte skulle vilja åka utomlands!
15. Ge eller få? Både och där med, men det är ju så kul med alla förberedelser och inhandling av julklappar, slå in och sådär, så det får nog bli ge!
 
 
16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Gillar båda, men Greveholm om jag ska välja.

17. Chokladkalender eller paketkalender? Paketkalender. Inte socker varje dag. Barnen öppnar sina chokladkalendrar de fått av släktingar på lördagar.
18. Plastgran eller äkta? Absolut äkta egentligen, men de flesta år kör vi plast, om vi inte ska fira jul här hemma. Mest av bekvämlighetsskäl.
19. Arne Weise eller Ernst? Weise!
20. När vill du att första snön ska falla? Advent. Har gärna snö på vintern och ett par minusgrader i stället för grått och blåsigt och plusgrader som just nu.
21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Ehm, beror på vad som menas med grön ;-) Men utan snö, ja absolut!
22. När är det dags att pynta? Sätter upp allt till första advent. Tröttnar fort efter jul sen så vill hinna njuta av tomtar och så innan de ska tillbaka i lådan igen.
23. Kan du komma på något negativt med julen? Stressen som många får. Jag brukar försöka ta det ganska lugnt och brukar få relativt mycket julfrid tycker jag nog :-)
24. Favoritjulfilm?  Jaaa... Polarexpressen gillar jag att kolla med barnen. Sen är ju Love actually en riktig feel-good-film!
25. Favoritjulkalender? Får nog bli Greveholm tror jag. Kommer ihåg att jag gillade Ronny & Julia som gick när mina syskon var små. Annars gillar jag de flesta julkalendrar, tycker själva grejen är mysig.
26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Mättad! Älskar julen, men när den är slut så är den. Här finns inga julsaker kvar fram till tjugondag Knut inte, de åker vid nyår.
27. När öppnar du dina julklappar? Beror väl på när tomten kommer?! ;-) Men efter Kalle Anka någon gång, eftermiddagen.
28. Favoritjuldoft? Nejlikeapelsiner!
29. Vad framkallar mest julstämning? Julmusik och all julbelysning.
30. Vad är viktigast med julen? Att få fira med familjen och att allt är "som vanligt" - julmat, julklappar och Kalle Anka ska det vara tycker jag!

 

 
*Bilderna i inlägget är från förra julen!*
Hanna Karlsson

Kul att läsa din lista!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress