Buzzador: Odense Marcipan
Häromdagen fick jag hem ett fint paket från Buzzador, innehållande ett stort paket från Odense Marcipan med både marsipanlock, smaksatt figurmarsipan och choklad. 
 
 
 
Eftersom det var valborgsmässoafton igår och jag och barnen skulle hem till pappa o Co. på lite grillmiddag, passade vi på att göra en tårta och ta med oss för att testa grejerna! Jag gjorde en tårtbotten med chokadsmak (som blev ganska misslyckad då min springform tydligen läckte, och den blev lite döbakt - fast god som kladdkaka...) och fyllde med hallonmousse. Lite grädde utanpå och sen hjälptes jag och barnen åt att gå loss med marsipanen!
 
 
 
Marsipanlocket var fint i färgen och lätt att lägga på. Lagom stort för en "normalstor" springform. Det hade funnit utrymme att skära bort för att få raka kanter runtom, men det testar vi nästa gång. Nu var vi sugna på att prova att vecka den lite, vilket gick bra. Nackdel är att den spricker relativt lätt (vi fick en liten spricka i trots att jag var superförsiktig), dock höll den bättre än de marsipanlock jag tidigare beställt i bageriet, så det känns ändå som att det är bra kvalitet!
 
Figurmarsipanen var klar och fin i färgerna och var lätt att arbeta med för att vara marsipan. Den höll formerna man hade gjort bra, utom om det var någon väldigt långsmalt man ville ha att "stå upp" ;-) Jag hade uppskattat om det fanns även färgad figurmarsipan utan smak, då det inte är alltid det känns som att smakerna passar ihop om det blir många olika.
 
Meja gjorde en gubbe, och jag gjorde lite blommor och försökte mig på att göra en brasa. Det var synd att jag inte hade någon gul marsipan bara ;-)
 
Och så smaken då ja... Marsipanen var väldigt god! Ett par av de vi bjöd på tårtan gillar normalt inte marsipan, men tyckte ändå att marsipanlocket var helt okej och gick utmärkt att äta. Ett par av de smaksatta tyckte de till och med var riktigt goda! Jag störde mig inte riktigt lika mycket på att det var olika smaker som jag trodde att jag skulle göra, det var bara gott. Den gröna (päron) smakade som päronsplitt och var supergod. Den svarta (lakrits) var fantastiskt god om man gillar lakrits som vi gör, och den rosa (jordgubb) var med god. Den blåa (blåbär) tyckte jag var sådär, men jag är inte jätteglad för blåbärssmak i typ glass o.s.v. heller så det har nog mer med det att göra. Man kände smakerna tydligt i alla fall! Chokladspån hade vi ju också några på tårtan och det var god chokladsmak i dem!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress