Meja & jultidningarna
När vi fick hemskickat om jultidningsförsäljning i augusti tyckte jag egentligen att Meja med sina 6 år var lite för liten. Men så funderade jag lite och bestämde mig för att prata med henne om det. Jag förklarade vad man skulle göra och att hon i så fall fick sköta så mycket som hon kunde själv, och vad man sedan kunde få i "lön" om man skötte det bra. Hon köpte konceptet direkt och ville börja sälja! 

Det jag har hjälpt henne med är att påminna om att ta med dem eller om att fråga, men frågat alla har hon gjort själv. Väldigt noggrann har hon varit! Vi hjälpte sedan åt att beställa dem och räkna ihop hur mycket det skulle vara av varje och så. Och såklart bestämma premie. 


Igår var vi och hämtade en låda på Posten och sorterade ihop upp vem som skulle ha vad. Skriva alla kvitton fick hon göra själv. Fast det var jobbigt tyckte hon. 

Hon lyckades sälja för över 3000 och har nu valt en ny TV till sitt rum samt två biobiljetter som premier. 80:- tjänar hon utöver det. Hur nöjd som helst! Hon vill göra det nästa år igen säger hon :-) 

Att hon var så liten gjorde ju egentligen inte så mycket, hon fattade konceptet att det var hon som skulle jobba för en lön / belöning i slutändan. Hon tyckte som sagt det var lite jobbigt när vi skulle skriva alla kvitton och så, men var nöjd ändå när hon var klar att hon hade gjort allt själv. Jag har inte tagit med till jobbet, frågat kompisar själv eller sådär, utan hon har fått sköta det själv eftersom jag tycker att det är det som är vitsen med sånt här - att faktiskt lära sig att jobba för något. Hon vill i alla fall sälja nästa år igen säger hon! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress