Nyttiga hamburgare
Jag åt precis en så god middag att jag kände att jag måste dela med mig! Nyttig snabbmat är ju alltid bra, gick på en kvart ungefär. Ifall den verkligen var så god som jag tyckte idag eller om det berodde på att jag möjligen gick lite vilse i skogen innan och fick en del frisk luft, blev skrämd av en ko mitt på stigen, trampade ner i ett kärr och sådär, det låter jag vara osagt. Ni kan ju prova :-) Maten alltså, det andra rekommenderar jag inte! 

Per portion:
150 g nötfärs 
Kryddor
Ca 1 msk vatten
1 skiva ICAs rågbröd fyra korn
Ca 1 tsk rapsolja
Grönsaker 
Dressing
40 g lättkvarg
5 g majonnäs
1 tsk tomatpuré
1/2 tsk dijonsenap

Blanda köttfärsen med vatten och kryddor. Jag kryddade med lökpulver, vitlökspulver, svartpeppar, örtsalt och paprikapulver. Gör hamburgare i hamburgerpress eller för hand.

Värm en stekpanna med hälften av rapsoljan, stek hamburgaren/hamburgarna där i. Häll sedan i resten av rapsoljan och stek brödet någon minut på varje sida. Det går självklart att använda annat bröd än det jag gjort här, men jag tyckte att det blev så himla gott stekt, så därför rekommenderar jag det ändå ;-) 

Blanda ihop ingredienserna till dressingen medan du steker, och sen servera allt med valfria grönsaker, typ gurka, tomat och lök som jag gjorde.

Mums! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress