Kanelbullens dag med nyttiga kanelbullar & tårtkalas
Om det nu mot förmodan gick någon förbi så var det ju kanelbullens dag i söndags! Jag blev så sugen på nybakade kanelbullar, men eftersom det inte är speciellt bootcamp-vänligt kände jag att det inte var värt det. Jag letade i stället upp ett recept på nyttigare kanelbullar som jag bestämde mig för att baka.
 
På eftermiddagen hade Mejas klasskompis bjudit in henne och ett par andra tjejer i klassen på tårtbak, och sedan oss föräldrar på fika. De hade varit så duktiga tjejerna, och gjort en alldeles fantastisk kreation! Himla trevligt initiativ! Jag tog med mig bullarna dit, och jag tycker faktiskt att de blev bra. Ingenting går ju såklart upp mot riktiga nybakade bullar, men dessa var absolut bra som substitut!
 
Tjejernas skapelse
 
Jag utgick från detta receptet, men bytte ut fyllningen. Åtta bullar fick jag ihop, och det blev 140 kcal i varje (högt räknat, då mycket av smöret åkte ut på plåten under gräddningen).
 
4 ägg
2 msk stevia-sötströ
1 dl lättkvarg
0,75 dl kokosmjöl
2 msk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
½ krm salt
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljpulver
 
50 g smör
½ msk kanel
1 tsk stevia-sötströ
 
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen pösigt tillsammans med sötningen. Blanda äggblandningen med kvarg. Blanda sedan alla torra ingredienser med varandra, och vänd ner det i äggblandningen. Låt stå en liten stund så att fiberhusken sväller och det blir en deg.
 
Lägg ut degen på ett bakplåtspapper, lägg ytterligare ett papper ovanpå den och kavla ut till en rektangel. Akta så den inte blir för tunn, för då är det svårt att avlägsna det övre pappret. Ta bort det, och blanda fyllningen, bre denna på degen. Rulla ihop med hjälp av bakplåtspappret och skär i 10 bullar. Sätt in i ugnen 15-20 minuter. Njut!
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress