Reflektioner från en busstur
Alltså, människor i Sverige, vad är det med er? Jag satt på bussen hem från jobbet i morse och blev som vanligt lika uppretad över hur "svenska" och förbannat otrevliga ni (vi) är. Nedanstående situationer är inte direkt engångsgrejer utan sådant jag ser typ varje gång jag åker buss.
 
- När man kommer på en buss med en del folk på, som verkar som att den kanske blir full. Då sätter man sig på det yttre sätet. Så att någon inte ska kunna sätta sig bredvid. Vad är meningen folk? Jag förstår såklart att meningen är att man vill sitta själv, men vad exakt är det som är så farligt med om någon mer sätter sig bredvid? Jag blir uppriktigt förbannad över denna mentalitet. Är det bättre att någon stackare får stå på bussen i 20 minuter?! Säkert och bra... Ska man behöva fråga om lov för att få sitta liksom?!
 
- De flesta som går på säger knappt ens hej eller tack till busschauffören. Tillhör inte sånt vanligt hyfs?!
 
- Sist men inte minst! I princip alla som går på stirrar rakt fram, alternativt ner i golvet, och ser ut att hoppas på att få komma därifrån fortast möjligt. Framför allt om det enligt ovanstående situation är "fullt" på bussen. Man kan ju annars titta sig lite omkring, kanske till och med le mot någon medpassagerare. Du kanske skulle råka göra någon lite glad?! (Hemska tanke...)
 
Nä, på riktigt. Jag tror det är dags att svenska folket börjar tänka på hur vi beter oss!
 
Irene

Hej! Håller med dig.
Själv kör jag buss, senast igår hejade jag på en resenär, som då satte näsan i vädret och bara gick på. Om de bara visste hur roliga de ser ut när de gör så, eller ska man säga ser dumma ut.
Men sen finns det De som är jätte trevliga.
Själv tittar jag rakt på folk som stiger på, de som tittar eller hejar, är de jag hälsar på. ÖGONKONTAKT det bästa som finns.
Man blir GLAD som busschaufför, när det stiger på trevligt folk. Utan oss hade ingen kommit dit de ska.
En annan sak som kan vara irriterande när man kör är dessa med mobilerna som aldrig tar undan mobilen när de stiger på. Även de som pratar högt i mobilen och låter alla lyssna på deras samtal, sen har vi dem som lyssnar högt på musik i sina hörlurar, det är ett väldigt irriterande ljud. Bussen är våran arbetsplats, tänk er själva att sitta på er arbetsplats och höra detta hela tiden.
Tacka vet jag förbjud mot mobiler i bussen, om de nu måste prata och lyssna så högt.
Många gånger kommer vi till busshållsplats och vad sitter där, jo de som sitter och tittar på sina mobiler mm och märker ej att vi stannar, släpper av och på folk och de märker det inte. Inte förrän vi börjar köra så tittar de upp och kommer på att de ska med, tyvärr då har de bränt deras chans att få åka med, jag stannar bara en gång på busshållsplatsen. SORRY!
En viktig regel bussen ska ej vänta på resenärer det är de som ska vänta på bussen!
Tågen och flygen väntar ej. De som väntar på resenärer är TAXI!
Skulle vara som förr då stod det på busshållsplatsen på vissa orter VAR 3 MINUTER INNAN
Ett HEJ när ni stiger på bussen GÖR MIG VÄLDIGT GLAD
Ha korten framme när ni stiger på bussen GÖR MIG GLAD.
Säg busskort eller Bankort när Ni betalar. GLAD.
ÖGONKOTAKT TREVLIG Det kommer man långt med!!
Det finns mycket mer, men ej nu.
TACK för mig
Irene

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress