Min träning

följ mig på vägen!

Mattips: Fitnesspaj (köttfärspaj fullkorn fettsnål)

Kategori: Mattips m.m..

När vi hade kräftmiddag här hemma under Fitnessfighten gjorde jag en egen köttfärspaj till mig, i betydligt nyttigare variant! Här kommer receptet för 1-2 portioner:

- ca 0,75 dl fullkornsdinkelmjöl
- ca 0,5 dl lättkvarg (lättkesella)
- ca 1 msk vatten

Blanda ingredienserna till degen, jag mätte inte exakt utan provade mig fram. Degen ska vara lite kladdig, men så den går att trycka ut i en pajform utan att bli alldeles kletig =) Tryck ut degen i en liten pajform (gjorde i en enportions för denna storleken på receptet) och förgrädda i 225° ugn ca 10 min.

- 200 g nötfärs
- ca 1 msk tomatpuré
- ½ gul lök
- kryddor efter smak
- 2 äggvitor

Bryn färsen och löken, blanda detta med tomatpuré och kryddor. Fyll pajskalet med detta. Vispa till äggvitorna lite med en gaffel och häll detta över färsen. Klart! Den blev faktiskt jättegod :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: