Min träning

följ mig på vägen!

Havregrynsgröt - tips på variationer

Kategori: Mattips m.m..

Något många som tränar (och många andra för den delen) tycker är en bra frukost är havregrynsgröt. Jag själv har alltid gillat gröt, ända sedan jag var liten, så jag har inga problem med att äta det. Dock har jag tidigare suttit fast i sylt- & mjölkträsket, vilket kanske inte är varken så nyttigt eller vidare proteinrikt (vilket gjorde att jag ofta blev hungrig relativt snabbt igen, dessutom vill jag ha lite mer protein för träningens skull). Jag gör dessutom alltid min gröt som 1½ portion (på 1½ dl havregryn) för att bli ordentligt mätt.
 
Här kommer nu mina favoriter, som jag brukar variera mellan:
 
Med rivet äpple & kanel
Riv ½ urkärnat och skalat äpple över gröten. Toppa med kanel & keso eller kvarg.
 
Hallongröt
Gör gröten i micron. Häll på lite frysta hallon när den är klar och rör om så hallonen blandas in i gröten, mosa dem gärna lite. Toppa t.ex. med kvarg som du mixat med hallon & lite banan.
 
 
Jordnötsgröt
Koka havregrynen i mjölk i stället för vatten, tillsätt även ½-1 msk osötat jordnötssmör. Servera med t.ex. skivad banan & keso.
 
Med banan- & kanelkvarg
Mosa ½ banan och blanda med kvarg och kanel. Toppa gröten med detta.

Kommentarer

  • Johanna säger:

    På tack för tipsen det ska jag prova!!! Måste lära mig äta gröt samt få i mig mer protein! Kram

    2013-05-16 | 11:52:12
    Bloggadress: http://Bebisfisen.blogg.se
  • Emilie säger:

    Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    2013-06-04 | 16:45:27
    Bloggadress: http://www.hittarecept.se
  • Sussis träning säger:

    Tillägg: Kokosgröt! Lägg i en klick kokosolja med smak när du kokar gröten. Toppa sedan med banan, keso och kokos! Superpoppis hos både mig och barnen.

    Extra gott och extra protein i alla sorter blir det om man slänger i en äggvita eller två på slutet! Jätyekrämigt och gott.

    2014-03-07 | 08:36:11
    Bloggadress: http://sussey.blogg.se/traning

Kommentera inlägget här: