Min träning

följ mig på vägen!

Gymmet (tabatapass) 140117

Kategori: Konditionsträning. Styrketräning.

Idag när jag lämnat iväg barnen för dagens stund på förskolan passade jag på att gå en runda till gymmet. Då jag fram till igårkväll haft sån fruktansvärd träningsvärk i verkligen hela kroppen förutom magen, var det ganska självklart vad fokuset skulle bli! ;) Jag satt och bestämde övningar i soffan igårkväll och bestämde mig för att köra passet helt och hållet i tabataintervaller (aktiv 20sek, vila 20sek x 8, superlätt att hålla koll med appen Tabatatimer i telefonen), med fokus på mage, core och lite kondition.
 
Anledningen att jag inte tränat kondition på länge är ju mina lungor, men igår fick jag äntligen medicin för det, så tänkte det är lika bra att prova. Jag blev tvungen att ta en extrados Bricanyl under passet, men annars kändes det bra, och den dosen hjälpte!
 
Jag körde 8 omgångar Tabata-intervaller, där jag körde 1 till 2 övningar per omgång (när jag körde två varvade jag dem varannan intervall).
 
Omgång 1
Enbens höftlyft
Armhävningar med fötterna på boll
(de sista två omgångarna blev ca hälften av armhävningarna vanliga på tå, då jag inte orkade)
 
Omgång 2
Statisk situp med vridning med viktplatta
Pullover
 
Omgång 3
Cykla med benen
Situps liggande på sidan
 
Omgång 4
Motionscykel
 
Omgång 5
Sidoplankor
 
Omgång 6
Raka benlyft
Diagonallyft stående på alla 4
 
Omgång 7
Olika plankor
Planka med benindrag
Planka - "klättra" upp och ner med armarna
Planka med förflyttning av fötter in och ut
Vanlig planka
 
Omgång 8
Löpband 13 km/h
 
Ett relativt kort pass (drygt 40 min) men som ändå kändes ganska effektivt!
 
Uppdatering 140118: JA jag har träningsvärk i magen idag... ;) 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: