Basilikabröd / grov formfranska
Idag medan barnen var på förskolan passade jag på att hitta på och slänga ihop bröd till soppan vi ska äta ikväll. Det blev gott och matigt! Jag gjorde med basilikasmak, men man kan självklart ta i andra örtkryddor eller göra helt utan.
 
1 pkt jäst
5 dl vatten, värmt till fingervärme
2-3 msk raps-/olivolja
ca 1 msk sirap / honung (för jäsningens skull)
(ca 1 msk torkad basilika)
ca 1,5 dl siktat dinkelmjöl
ca 4 dl skrädmjöl (en typ av fullkornshavremjöl)
Rågmjöl
 
Smula jästen i en bunke, och lös upp den i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, oljan och ev. kryddan. Häll i mjölsorterna. Arbeta ihop degen. Anledningen till att jag inte har något mått på den sista mjölsorten är att av den tas det tills det är färdigt ;) När degen är arbetad ska den lossna från fingret om du känner på den, men inte vara helt torr. Tillsätt lite mjöl i taget tills den känns bra! Jäs därefter i ca 30 min.
 
Dela degen i två delar och forma till limpor, jag gjorde i brödformar som jag oljade lite innan. Skär snitt i om ni vill ha det, jag tycker det ser lite trevligt ut. Låt jäsa ca 1 timme.
 
Sätt in bröden längst ner i ugnen på 175 graders värme i ca 30 min. Klart!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress