Min träning

följ mig på vägen!

Tjejmilen 2013

Kategori: Tjejmilen 2013. Tävlingar, lopp m.m..

I lördags var det alltså dags för årets stora mål - Tjejmilen! Jag hann precis bli av med förkylningen, så det var i alla fall skönt, dock blev ju inte formtoppandet på slutet riktigt som jag hade tänkt mig. Jag tänkte dra ett litet sammandrag av mitt lopp för er som är intresserade :)
 
Inför loppet: (med moster på första bilden)
 
Jag kom iväg smidigt i starten och hängde mest på alla andra i vår startgrupp i början fartmässigt. Första kilometern gick snabbt märkte jag när jag kollade klockan - 5.25. Det kändes dock bra och jag fortsatte hålla ungefär samma fart ett tag till. Vid 3 km kollade jag klockan igen, då började jag känna mig lite trött. Klockan stod på under 17 minuter, så jag kände att jag kunde dra ner liite på farten om jag ville, då jag var trött och målet var 60 min på de 10 kilometrarna. Jag började även bli väldigt varm. 25 grader, stekande sol och vindstilla var inte riktigt optimala löparförhållanden kände jag. Vid 5 km var det dricka och när jag kollade klockan där var den precis under 30 minuter, jag höll mig alltså till målfarten än så länge. Härefter blev jag dock trött. Mellan 5 och ca 7½ km var det riktigt jobbigt och jag fick gå ett par gånger. Vid 7 km delades det dock ut druvsocker, så efter det och en mugg vatten i munnen / över huvudet så piggnade jag till lite tack och lov. Vid 8 km såg jag att klockan stod på 50 minuter, och fick erkänna för mig själv att jag inte skulle klara målet. Jag kände dock att jag skulle bli nöjd ändå, för jag hade verkligen gjort det så bra jag kunde. Sprang 9:e kilometern ganska sakta och drog sedan på i 10:e och sista, som jag tror blev ganska snabb. Jag spurtade som attan på upploppet, vilken känsla det var att vika in på det! Såg på klockan att den stod på nästan precis 63 minuter och spurtade lite till sista biten.
 
Sluttiden blev 63.02. Jag är nöjd, med tanke på förkylningen och värmen var det det bästa jag kunde göra. Jag var stolt att jag bara genomförde det. Träningsprogrammet jag började följa innan sommaren för att klara timmen höll bara i sig ungefär halva tiden, sedan halkade jag efter. Så 63 minuter var ändå okej kände jag!
 
Trött, men nöjd!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: