Marknadsdag

2014-07-31 | 23:16:52
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

I tisdags bestämde vi oss för att besöka Tingsryds marknad, så efter lite träning på morgonen så åkte vi ditåt. Tog ett varv på marknaden och köpte så mycket som 3 nagellack. Köpte sedan en plocksallad och satte oss i gräset och åt den. Tyckte det kändes svalt - var bara 28 grader... Bortskämda? Haha!

Lite sjöbad senare spenderade vi kvällen hos M:s kompis med familj med lite grillning och sådär! Härliga semester!

Repris

2014-07-29 | 09:00:48
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Vi körde en ungefär likadan dag igår; Badet under dagen och framåt kvällen packade vi om grejer, tog cyklarna och gav oss iväg till Mörtjöåsen som är en sjö i närheten. Det var dock lite längre än vi hade tänkt, så var lite svettigt när vi väl kom fram! Skönt med kvällsdopp, mat under sista solstrålarna och glada barn.

Semesterdag

2014-07-28 | 12:49:08
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Efter all stress den senaste veckan, med farande genom södra Sverige och förberedande av kalas / ha kalas, så var det väldigt skönt att avsluta veckan med en lugn semesterdag. Vi hängde i utebadet på dagen, och framåt kvällen packade vi om och åkte mot Alljungen (stor fin insjö). Där låg vi och njöt lite avskilt, metade lite (utan napp), njöt av solnedgången och tog oss till sist ett kvällsdopp. Alldeles ljuvligt med värmen vi har nu, tycker jag, men lite åska hade nog faktiskt behövts!

Tjejernas födelsedagsfirande

2014-07-28 | 09:47:00
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

I lördags var det dags för tjejernas födelsedagskalas. Meja hade beställt stuvade makaroner och köttbullar till mat, så barnen fick det. Vi andra åt kyckling- och köttfärsenchiladas, tyckte det var lite roligare bjudmat ;) Lite sallad, salsa och guacamole till med! Till efterrätt ville Meja ha tårta med Turtles på (som jag inte blev så nöjd med dock...) och Juno fick såklart Pippi - Pippitokig som hon är... De fick superbra presenter och vi hade trevligt, alla verkade nöjda. Barnen sprang mest omkring nakna eftersom det badades i plaskpoolen till och från.

På morgonen hade vi pappa och de här på lite frukostkalas också, och både jag och barnen fick finfina saker!

Semestern, del 2 - Göteborg (& Mejas födelsedag)

2014-07-27 | 22:34:44
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014. Weekends m.m..

Efter tisdagens halvdag på High Chaparral styrde vi bilarna mot Göteborg allihop. Vi checkade in på vårt hotell Clarion Collection Hotell Odin, där vi hade ett familjerum med nedfällbar våningssäng, smidigt! Fräscht och så också, ingen speciellt, men absolut bra!

Eftermiddagen och kvällen gick vi en runda på Nordstan och kollade lite, hittade lite kläder till mig själv minsann. Till slut var vi alldeles för hungriga, så vi rörde oss tillbaka mot hotellet för kvällsbuffén som ingår på Clarion Collection - Chili con carne m.m. serverades.

Morgonen efter var det dags för Mejas väldigt efterlängtade 5-årsdag! Jag hade ställt klockan och smet ner och hämtade pannkakor med Nutella m.m. i frukostbuffén till henne, och så sjöng vi för henne allihop samtidigt som hon fick våra presenter och en liten från farmor och de. Nöjd var hon med allt!

Hela onsdagen spenderades sedan på Liseberg! Jag och svågern sprang iväg till Atmosfear direkt när vi kom dit och åkte den, sedan hade vi Expresspass på Balder, Lisebergsbanan och Helix, vilka vi såklart också åkte! Helix såg ju otroligt läskig ut, men herregud vad härlig! Hade gärna åkt fler gånger, om det inte var 65 minuters kö... Tur vi hade expresspass, hade inte varit så kul för M och barnen annars. Det blev en rolig dag i alla fall, Meja var dock lite besviken då hon inte är uppe på 1,10 i längd, vilket var gräns för mycket, och Juno var med lite sur då hon inte fick åka en del eftersom hon inte är uppe på 90 cm än. Nästa sommar så =)

Nya solhattar blev det i värmen!

Vi sa sedan hejdå till M:s föräldrar och syster, och vi andra gick med ömma fötter tillbaka till hotellet för kvällsbuffén med kalkonstek m.m. som var otroligt gott!

På torsdagen intog vi stan och Nordstan och shoppade lite till och åt pizzabuffé på Pizza Hut innan vi rullade hemåt trötta och nöjda. Roliga, men intensiva, dagar.

Semestern, del 1 - High Chaparral

2014-07-26 | 21:38:00
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014. Weekends m.m..

I måndags morse begav vi oss, tillsammans med hela M:s familj, iväg på lite Sverige-semester. Första anhalten blev High Chaparral, efter lite matsäck på uppvägen.

Väl inne i parken gick vi och tittade i lite affärer och kollade in Lucky Luke-showen. Juno var på världens trotsigaste humör, vilket såklart var sådär kul, men under showen satt hon i alla fall stilla och tittade!

Vi gick lite mer och tittade, och var bland annat i indianbyn där Meja blev ansiktsmålad jättefint.

Därefter gick vi vidare till "Mexico" där vi åt lunchen bestående av chili con carne, nachos m.m. - såklart!

Avslutningen i parken på måndagen fick bli den stora "Wild West Show".

På natten sov vi i en stor stuga där vi fick plats allihop, efter en kväll utanför stugan och med lite kvällsdopp i sjön på campingen. Morgonen efter hade vi bokat frukostbuffé för 75:- per person, vilket vi trodde skulle vara ganska medelmåttigt. Men, den var absolut i klass med en riktigt bra hotellfrukost! Det fanns det allra mesta och bra tillagat. Rekommenderas om man ska dit, prisvärt!

Efter frukost blev det ett par timmar till i parken med bland annat tågresa och "snea huset" innan vi åkte mot nästa destination...

Foton från när vi var hos pappa och E

2014-07-26 | 08:19:12
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Vi har varit iväg på lite semester denna veckan, om ni undrar över tystnaden här inne =) Men, nu har jag massor av bilder att bomba er med, så vi börjar väl med när jag och barnen var och bodde hos pappa och E förra veckan! Lite vad vi gjorde har ni redan kunnat läsa här och här.

Sista dagen blev det båttur till Brofästet för lunch och lek

Grattis till vår 5-åring!

2014-07-23 | 10:00:00
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Vi är inte på hemmaplan idag, men present skulle hon såklart få ändå vår stora unge! Ett alldeles nytt rum får hon, som vi kommer fixa framöver (tapeter, draperi till sängen, matta, TV-hylla, skrivbord/pysselhörna), och så lite kläder och så med.

Detta papper fick hon inplastat idag, då vi inte orkade dra med möbler i bilen ;)

På plats fick hon lite smågrejer med, några kläder, nya tuschpennor, färgade papper och så.

Semestermiddag & rocktjej

2014-07-20 | 22:40:04
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Igår var det första semesterdagen hela familjen hade tillsammans, så vi passade på att "fira" lite här hemma på kvällen tillsammans med M:s föräldrar. Vi körde på enklast möjliga med nästan-färdiga revben, två olika sorters potatisprodukter från frysdisken och en - faktiskt hemgjord - coleslaw. Till detta lite vin (eh, vilket inte alls passade till) och öl.

Meja passade på att lära sig rocka rockring när vi hade sällskap. Vad hon kan den ungen! 3 dagar kvar till 5-årsdagen...

Utebadet

2014-07-20 | 13:34:30
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Sedan i fredags är vi hemma igen från pappa och de, och idag inledde jag dagen med en löprunda och nu njuter vi av solen i utebadet. En vecka av semestern är redan över, helt galet! Äntligen är i alla fall M ledig med oss, så nu kanske det kommer kännas lite mer som semester.

Vi njuter!

2014-07-17 | 14:21:31
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Idag njuter vi av semestern här ute på ön! Barnen har badat lite, jag har badat, och det är klarblå himmel och varmt och skönt. Ljuvlig dag! Barnen sover just nu båda två (!), så jag passar på att vila lite extra i solen. Skönt med egen strand såhär, man behöver inte passa på dem lika noga, det är mycket lättare att hålla uppsikt. Lite senare ska vi grilla, och kanske att jag bränner av ett träningspass i trädgården framåt kvällen med!

På plats

2014-07-16 | 22:33:44
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Jag och barnen har nu intagit första inplanerade semesterboendet, ute hos pappa och de i skärgården i deras gäststuga. Jag har haft sämre utsikt än så här att somna till:

Vi kom hit i eftermiddags och har ätit lite middag och kollat på Kalle och chokladfabriken. Barnen somnade relativt lätt (eh, Meja i alla fall) och kag har haft egentid med att måla naglarna. Hopp i säng nu!

Min lilla simtjej!

2014-07-15 | 23:29:25
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

På eftermiddagen idag var vi en runda i utebadet. Juno kunde lika väl ta det lugnt där i friska luften som hemma, tänkte vi. I alla fall så sa det bara poff för Meja idag! Hon har mest simmat hundsim innan och ett fåtal meter, vilket hon började med på Gotland förra sommaren, och idag minsann tog hon sig tvärsöver bassängen (cirka 10 meter) med riktiga armtag och halvriktiga bentag! När hon dykt tidigare har det mest blivit magplask, men även det löste hon idag. Och så, sist men inte minst, har hon varit lite rädd för att hoppa i utan simpuffar där hon inte når, även om vi är med, men idag hoppade hon i och simmade tillbaka till kanten. Det blir nytt märke på simskolan direkt efter sommaren med andra ord :-)

Lägesrapport

2014-07-15 | 12:20:04
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Febern på mini stack iväg igårkväll och var nästan uppe på 41 grader. Utan andra egentligen symtom (kände att det var för högt för tand-feber) började barnmottagningssköterskan i mig fundera över urinsticka och CRP-prov för att utesluta pyelonefrit (njurbäckeninflammation) och gick jag händelserna lite i förväg såg jag oss inlagda på sjukhus nästan hela första semesterveckan ;-) nu på morgonen har hon dock varit hyfsat pigg om än lite gnällig, och tempar idag 38,6 och har inte behövt någon medicinering än. Får se vart det tar vägen!

Lite svalkande smoothie/"glass" blev det till mellanmål igår, uppskattades :-)

Liten sjukling

2014-07-14 | 10:27:40
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

När Juno kom in till oss inatt kände jag direkt att hon var väldigt varm. Mycket riktigt, när vi gick upp på morgonen tempade jag henne - 38,7. Helt pigg för övrigt dock och hon upprepade ihärdigt "'Uno INTE suk!".

Vi var ute och gick en morgonpromenad, och när vi precis skulle börja äta frukost kräktes hon också... Tjoho, tänkte jag först. Men nä, någon magsjuka är det inte. Mer troligt är det den där nästan-sista kindtanden som håller på att komma igenom som spökar. Hade inte varit första gången hon var febrig och kräkig i samband med tandsprickning nämligen.

En regnig marknadsdag

2014-07-14 | 07:36:44
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

I lördags hade vi bestämt oss för att ta en sväng på TosiaBonnaDagarna i grannkommunen, vilket nog faktiskt ändå är bästa marknaden på sommaren här i närheten. När vi kom dit duggregnade det lite, vilket egentligen inte gjorde så mycket, vi klarade oss bra med paraply och så. Handlade lite presentpapper och M ett par tröjor, och så åt vi middag på en pizzeria. Men SEN, jisses vad det började regna! Det öste ner. Många av knallarna packade ihop och vi bestämde oss för att också röra oss hemåt (men jag hann knipa en klänning och ett par kortbyxor) och var som dränkta katter innan vi var framme vid bilen...

Längtar

2014-07-12 | 08:14:43

Nu är det semester! :-)

Inte det jag skulle säga dock, utan att jag saknar barnen nu... De har varit hos M:s föräldrar sedan i torsdags kväll eftersom vi har jobbat och de gick på ledigt från förskolan förra veckan då det inte är någon ordinarie personal nu. Det känns tomt här <3 Men i eftermiddag ska de hämtas hem, och så har vi 4 veckor framför oss tillsammans (den mesta tiden i alla fall!).

5 timmar kvar...

2014-07-12 | 01:54:24
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

I morse efter jobbet var jag med mamma och syskonen på hotellfrukost på Scandic med efterföljande föreläsning av två mycket framgångsrika syskon som snart ska iväg på JVM i orientering. Lite inspiration var det allt, även om frukosten nog var det bästa ;) Åt dock lite för mycket, och fick ont i magen (inte van vid sån frukost efter jobbnatt direkt). Kom äntligen i säng vid 11-tiden och slocknade stenhårt fram till halv5.

Väl vaken blev det mat framför Glee, lite plock och så iväg till bussen mot jobbet igen. Då jag ändå måste ta en tidigare buss nu med sommartiderna så passade jag på att träna på jobbets gym innan. Nu är det bara 5 timmar kvar till SEMEEEESTER!

Semesterfeeling

2014-07-09 | 22:53:11
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Sista två dagarna har det verkligen känts som att det redan är semester! Det är så nära, nära nu, 2 jobbnätter kvar! Jag trivs superbra på jobbet i och för sig, men det ska ändå bli så himla skönt med semester nu, även om det nästan känts som "ledigt" sedan skolan slutade. Nu blir det liksom ledigt helt, på riktigt. Nice!

Idag åkte vi i alla fall med mamma och lillasyster ut till havet, vid Knipehall. Har aldrig varit där innan, men det var bra. Får nog bli fler besök dit i sommar! I vattnet hade det nu hunnit bli jätteskönt, och det blev några dopp. Bevis på detta var inte minst Meja, som är en riktig badkruka men idag knatade rätt i. Jag och lillasyster hoppade lite från trampolinen också, ena gången även med Meja. Juno vägrade släppa mig när jag skulle hoppa i från bryggan, så hon fick ett ordentligt dopp hon också. Mycket härlig dag - här har ni lite bilder där jag (och delvis mamma) försökt fånga stämningen:

Mormor & Juno matchade fint idag!
Glada barn hela dagen, som slocknade i bilen sen. Härligt! Avslutade dagen med lite handling, god middag och en löptur.

AfterWork

2014-07-09 | 15:15:55
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Igårkväll var det som sagt dags för AfterWork med kollegor. Vi höll till på Scandic och hade en mysig kväll :-) kan nästan inte ligga finare än det gör, precis vid havet, och det var god mat. Jag åt en räkmacka, den var supergod med massor av räkor på!

En dag i utebadet

2014-07-08 | 17:50:00
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Fick ordentlig sovmorgon idag, tack och lov då jag somnade sent igår och Juno vaknat massa gånger inatt och skrikit rätt ut. Barnen gick upp lite innan oss och kollade på TV, men fick ligga till 10, härligt!

När vi ätit frukost och så tog jag och barnen packning med oss och gick bort och köpte lite sallad innan vi intog utebadet. Sommaren verkar ju äntligen vara här och vi får ta vara på den! Badat, solat och Juno somnade relativt lätt i vagnen. Härlig dag!

Meja skulle absolut inte hoppa från trampolinen först, men när hon väl tog mod till sig hoppade hon nog 20 gånger. Tur hon övertalades!

Snart toppar jag dagen med AfterWork på Scandic med några av kollegorna :-)

Middag med vänner

2014-07-08 | 14:56:42
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Igår hade vi äntligen fått ihop en dag för middag med vännerna, det var inte igår sist. Meja, Tindra och Elsa lekte för fullt hela kvällen. Juno däremot var lite off, och faktiskt väldigt lugn för en gångs skull. Ville inte alls vara med de större tjejerna.

Vi bjöds i alla fall på otroligt god mat i form av lax i god sås, färskpotatis och sherrysås. Det gick åt massor av mat verkligen... Värdinnan fyllde dessutom år dagen innan, så vi hade fixat ihop en bricka med diverse godsaker/nyttigheter.

Torhamns marknad

2014-07-07 | 23:04:23
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

I lördags efter jag hade sovit färdigt åkte vi iväg för en av sommarens traditioner - Torhamns marknad. En liten marknad i min gamla deltids-hemorts (pappas) hamn. De säljer de enda sillamackorna som egentligen är värda att köpa, sjukt goda! Vi köpte även tre olika sorters te, och Juno köpte en plånbok med "Doa" - Dora utforskaren. Fikade med pappa och Co. i sjöboden gjorde vi också. Blev en ganska kort runda innan vi åkte hem igen. Gungades lite gjorde det dock först...

Sova? Nej, varför?

2014-07-04 | 22:08:31
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Som sagt är att sova inte Junos favoritsyssla direkt. Det är panik och skrik och "iinteee" länge innan det ges upp, både på dagar och kvällar. Ge upp vilan på dagen kan vi inte heller göra, för hon är odräglig framåt eftermiddagen. Häromdagen hos mamma och de var en sån dag när det bara inte gick. Jag hade försökt med vagnen, med famnen i fåtöljen, upp och vagga i famnen och så, så till slut gav jag upp. En timme senare lägger hon sig på golvet och tjuter för 51267:e gången, och blir plötsligt tyst. Då har har hon somnat på golvet... Trött? Neej då!

Och så fick jag höra på förskolan idag att hon somnade på ungefär 1 minut idag. Och alltid somnar jättelätt där. Bad gör vi för fel?

Semesterplaner

2014-07-04 | 09:27:00
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Det är i skrivande stund 5 arbetspass kvar till semestern, så det är väl på sin plats att ha planerna hyfsat spikade =) Mycket tänker vi förstås ta det lugnt, greja lite hemma och (förhoppningsvis) hänga på stranden, men några saker har vi planerat!

Till att börja med kommer jag och barnen att åka ut och bo hos pappa och de i stugan den veckan vi har ledigt ensamma. Där ska vi bara ta det lugnt tänkte vi, kanske cykla ett par rundor eller sådär.

Sedan har vi en lite längre tripp inplanerad tillsammans med M:s familj, då vi först ska till High Chaparral i 2 dagar och bo över i stuga där på campingen. Därefter åker vi vidare till Göteborg i två nätter för att gå på Liseberg och kanske en tur på stan. Ska bli så kul att åka lite bergochdalbana! Får se om vi kanske stannar till någon mer stans på hemvägen också sen.

Dessutom har barnen en tur till Kolmården planerad tillsammans med mormor med familj, så då ska jag och M försöka njuta av tystnaden och även renovera och fixa lite i Mejas rum! Kanske gå ut och äta alldeles för oss själva?!

Vi har anställt lillasyster!

2014-07-03 | 21:39:26
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Jag och M har anställt lillasyster på lite sommarjobb - att passa barnen medan vi tränar så att vi kan få lite mer tid tillsammans. Perfekt! Får både lite gym-tid tillsammans ibland, samt att vi får mer tid hemma ihop. Hon har hunnit med 4 gånger hittills, så lite pengar har hon nog tjänat ihop innan sommaren är slut. Perfekt under semestern också!

Sov gott Jason! ♥

2014-07-02 | 09:40:01
Kategori(er): Mamma till Meja & Juno - Sommar 2014.

Igår åkte vi till veterinären med vår kise då han haltat ett tag och sista veckorna fått en stor knöl vid ena axeln. De behöll honom en stund för att undersöka vad det var, och svaret var inte riktigt som hon och vi hoppades på. Det var en stor tumör han hade utvecklat, och hade dessutom fått en fraktur på benet innanför. Det enda aternativet förutom att ta bort honom var att amputera benet (vilket inte säkert hade hjälpt ändå då den var så snabbväxande och ganska troligt hade spridit sig mer), så valet var ganska "enkelt". Jag och Meja åkte tillbaka till veterinären för att säga hejdå, och han fick en lugn och fin sista stund i livet och somnade in i min famn ♥ Trots att jag varit irriterad på denna katt ofta och inte mådde bra i astman av att ha honom kvar, ville vi inte att det skulle sluta såhär. Fina du, godnatt!