- Pizzabullar med fullkorn
Vi gjorde ju pizzabullar i tisdags, och de blev jättegoda! Här har ni receptet, som jag fått av min moster (förutom att jag bytte ut mjölet).

16 bullar

50 g jäst (1 pkt)
2½ dl vatten
1 msk olja
1 tsk socker
(för jäsningen)
½ tsk salt
½ ägg
(hur nu det ska gå till? Vi gjorde dubbel sats)
ca 7 dl fullkornsdinkelmjöl (eller vetemjöl om man hellre vill det)
Fyllning
1 msk olja
3 msk chilisås
(jag tog passerade tomater+sweetchilisås)
150 g skinka
50 g ost
2 tsk oregano/pizzakrydda
Pensling
1 ägg


Smula jästen och lös den i vatten som du värmt till 37 grader + oljan. Tillsätt socker, salt, ägg och mjöl och blanda till en smidig deg. Jäs under bakduk i ca 30 minuter (till dubbel strl). Kavla ut degen till en platta (om du gör dubbel, dela den även på två plattor, annars blir det jobbigt att baka ut!). Pensla på olja och chilisås/tomatsås. Fördela skinka och ost över, strö över pizzakrydda. Man kan använda sig både av strimlad skinka/riven ost och av skivad skinka och ost. Jag tycker nästan det sistnämnda är lättare för att få till snygga bullar. Rulla ihop degen och skär med en vass kniv i 16 bullar. Lätt på en plåt och läs ca 30 minuter.
Pensla bullarna med ägg och grädda i 225 graders ugn i 10-15 minuter (man ser när de är klara).



För er som är intresserade innehåller varje bulle ca 193 kcal.
Lotta, mamma till Lucas

De såg himla goda ut! =) Tack för tipset!

Melinda - Mamma till Maja <3

Åh så smaskiga dom ser ut :) mums!



Jaa, jag tänkte att jag skulle skriva upp alla ord hon kan! Kul att titta på senare, och jämföra med hur mkt hon kan när hon är 2 år tillexempel :) Våra duktiga tjejer!

malin - mamma till nova ♥

Åh mums! Du har alltid en massa bra och goda recept! :) Vet du hur många gram dessa väger per bulle ca? :P

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress