- Uppsatsen (och skolgången annars)
Ja, som jag nämnt skriver vi på vår uppsats nu. Examensarbete, C-uppsats, kandidatuppsats, vad ni nu vill kalla det! Alltså en kurs på 10 veckors heltidsstudier, d.v.s. en ganska stor uppsats mot de man skrivit tidigare i livet. Som jag även det nämnt någon gång tidigare har jag och min kära klasskompis C gjort en intervjustudie, med syftet att belysa sjuksköterskors upplevelser av att inom akutsjukvården vårda barn i akuta situationer. Under praktiken gjorde vi våra intervjuer, med 6 stycken sjuksköterskor som jobbar på akuten, och nu har vi alltså kommit drygt halvvägs in i kursen. Bakgrunden hade vi ganska färdig redan från projektplanen vi skrev i termin 4, och själva intervjuerna var som sagt med färdiga. Vi har alltså analyserat, skrivit om, analyserat lite mer och skrivit om lite mer. Allt med hjälp och tips från vår otroliga handledare! I alla fall så har vi nu kommit fram till diskussionsdelen, och det är den vi kommer lägga krut på den närmsta veckan. Därefter ska vi granska vår egen uppsats så hårt vi bara kan!



Det är nämligen såhär, att halva klassen skrev uppsats medan vi var ute på praktik, och nu har vi bytt. I den första gruppen var det sexton stycken av tjugo som var underkända... Tror ni vi är lite nervösa? Det verkar som att skolan plötsligt har höjt kraven från 80% till 200%, och allt måste vara extremt noga. Vi kommer därför granska, granska och åter granska vår egen uppsats, men hittills känns det faktiskt riktigt bra! Vi låter riktigt smarta, och resultatet blir bra och ganska likt det vi trodde. Vi kommer minsann stå där den 13:e januari som planerat!!

Och just det, jag har ju totalt missat att berätta om min ångestladdade förmiddag förra veckan! Det var dags för den nationella tentans (NKSE) praktiska del, där jag under en förmiddag skulle ta hand om en patient på avdelningen där jag haft praktik (gyn). Jag visste själv en sak jag tabbat mig på, men annars gick det bra. Bara det att jag sen fick sitta och vänta en och en halv timme innan skolläraren kom och jag fick veta hur det gått... Jag blev godkänd! :D Fruktansvärt var det i alla fall att sitta där och vänta och inte veta. På fredag kommer resultatet på skriftliga delen... Wah!
Sandra

Det där låter ju hur svårt som helst, det är inte några moment man ska ta sig igenom :) Men nu är du ju snart där!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress