- Panik på Försäkringskassan
Varning för ett lite långt inlägg, men läs gärna och förundras...

Jag är absolut inte den första att klaga på företag, myndigheter o.s.v., men idag har bägaren runnit över lite. Jag klagade inte offentligt då vi inte fick våra 9000:- i jämställdhetsbonus p.g.a. att de tydligen fått in ansökan en dag för sent (vi hade dock postat den i tid), och inte heller när M:s beslut om VAB för Meja i januari dröjde 4 månader (!).

Jag skickade in mina papper angående graviditetspenning (f.d. havandeskapspenning) i början av maj, de har fått in pappren den 4:e. Ansökan gällde graviditetspenning fr.o.m. 18/6, d.v.s. på måndag. Enligt hemsidan har dessa ärenden en handläggningstid på max 30 dagar och jag antog därför att det inte skulle vara några problem.

För drygt en vecka sedan, då jag fortfarande inte hört något om något beslut, ringde jag för att dubbelkolla. Fick tala med en kvinna som sa att handläggningstiden för tillfället var lite längre än vanligt, men att jag självklart skulle hinna få mitt beslut innan det är dags att gå hem. Hon upplyste mig dessutom om att det faktiskt bara var 31 dagar sedan de fått in mina papper... Okej, tänkte jag, det kommer väl när som helst då.

Idag skrev jag till dem på Facebook då jag börjar känna lite lätt panik över att inte veta något om inkomsten under sommaren, eftersom jag fortfarande inte fått något beslut. Han som svarade mig där skrev att kvinnan förra veckan inte ens kan ha sett något om mitt ärende, då de som sitter och svarar i telefon inte har tillgång till det. Dessutom skulle hon skickat mitt ärende vidare till en handläggare som då ska ringa upp inom 2 arbetsdagar. Tack för den!

Ringde idag återigen upp, och fick tala med en annan kvinna. Hon sa att nej, hon kan ju inte se något om ärendet, det är alltså inte klart än. Däremot tyckte hon att jag kunde ju i värsta fall börja ta föräldrapenning fr.o.m. måndag. Eh, say what?! Jag tänker då inte slösa på mina föräldrapenningsdagar för att Försäkringskassan inte gör sitt utlovade jobb, d.v.s. handlägger ärendet inom 30 dagar. Jag har ett tungt arbete och har därför rätt till graviditetspenning. Föräldrapenning är till för att ta ut p.g.a. barnet, inte p.g.a. graviditeten. I alla fall finns mitt ärende nu skickat till en handläggare som ska ringa upp inom 2 arbetsdagar, det innebär troligen på måndag, då jag alltså redan slutat jobba och inte har någon inkomst längre...
Alfva

Alltså, den där jäkla kassan. Så tröttsamt, men jag håller tummarna för dig!

Sara - mamma till Hugo

De är inte alltid så smidiga på Försäkringskassan direkt. Vi missade också jämställdhetsbonusen på 1 dag trots att jag också skickat in papprena i tid. Hoppas verkligen att det löser sig, inte ska du behöva ta dagar från föräldrarledigheten på det!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress