Skoltjej

Jag vet att inläggen kommer lite i oordning nu, men så får det bli. Bara jag får med allt jag vill kunna kolla tillbaka på så är jag nöjd ;-)

I onsdags var det dags för Mejan att äntligen börja i skolan på riktigt. Förra året när hon började förskoleklass var hon ruggigt besviken för att det inte skulle bli några läxor eller "riktiga" lektioner. Men nu minsann i tisdags kväll var hon väldigt nervös. Hon låg nästan och skakade och nästan grät, och när vi frågade varför så var det plötsligt läxorna som oroade. Och allt annat nytt förstås.

Jag och Juno gick med henne till skolan på morgonen, även då väldigt nervös...

 

 

Tio minuter in i första stunden i klassrummet viskade hon till mig - "Det här var ju jättekul mamma!". Så var det med den nervositeten! Därefter har allt flutit på utan problem och första läxan klarades av redan andra dagen. Och första inslagningen av bok dessutom. Vilka flashbacks till sin egen skolgång! Men nu var det jag som hjälpte mitt barn...

 

 

Den här boken om Tor och hunden Lump känner nog de flesta igen från sitt första skolår. Första läsläxan blev att känna igen ordet "Tor" och om man ville fick man även läsa övriga namn i familjen. Meja gick och satte sig i soffan och ropade 15 sekunder senare - "Så, nu är jag klar med alla namnen!". Så jobbigt var det att ha läxa... Jag hann inte ens komma och sätta mig, haha!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress