I Lund
Ja, anledningen till att det inte blivit något bloggande sista veckan är främst att jag nu är iväg på kurs och hade lilla boken att läsa inför detta. Har inte hunnit läsa allt ändå, men i alla fall en hel del. 

Det är ENPC jag är på, vilket står för Emergency Nursing Pediatric Course. Alltså en kurs i handläggning av akut sjuka och skadade barn kan man säga. I Lund går den denna gången, men körs på lite olika ställen i landet med jämna mellanrum, och är riktad till sjuksköterskor. 

Jag kom hit igårkväll ganska sent, efter en relativt smidig tågresa. Hoppade ganska direkt i säng och upp tidigt i morse för ett kort litet styrkepass på hotellrummet innan det blev god frukostbuffé och promenad bort till sjukhuset. 

Dagen har bestått av diverse föreläsningar om bland annat mötet med barn, det initiala omhändertagandet och prioriteringen, barnmisshandel och chock. Himla bra personer är det som håller i det måste jag säga, och dagen som helhet har varit väldigt bra! I slutet av dagen hade vi praktiska övningar med upprätthållande av fri luftväg, immobilisering vid trauma och så hela det akuta omhändertagandet med fallträning. Mycket bra! Ovant att göra det själv dock, utan en läkare som håller i trådarna! 


Efter dagens slut, omkring 18, gick jag tillbaka till hotellet och tog sedan och knallade över till Lagerhaus som till min förtjusning (eller kanske inte) låg precis vid hotellet. Livsfarligt då jag alltid hittar massor där. Jag fick dock hoppa över presentpapper denna gången då jag inte orkar frakta hem det... Köpte med mig lite wokmat och satte mig och åt det i en liten park. 


Tyckte det var alldeles för härligt väder för att gå in och sätta mig så jag knallade omkring här i Lund ett tag. Alltså vilken fin stad! Jag har nog egentligen aldrig varit i Lund såhär på riktigt, men otroligt fint ju! Fina gamla byggnader, väldigt lite bilar inne i stan, mycket grönområden och allmänt mysigt. Lätt ett ställe jag hade kunnat tänka mig att bo på! Främst om det var närmre havet. Och familjen förstås! 


Och så utsikten från hotellet... Lovely! 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress