Egypten 2017 - Hotellet Sunwing Waterworld Makadi Beach
Vi bodde alltså på ett stort Ving-hotell med "inbyggd" vattenpark på hotellområdet. Det första intrycket då vi kom dit var att hotellet var stort, och det höll i sig. Det tog nog ungefär 2-3 dagar innan vi kände att vi hittade vart vi skulle gå för att komma till de olika delarna, haha. Fin utsikt var det i alla fall från hotellområdet!

Makadi Bay är inget ställe man åker till för att utforska Egypten, utan hit åker man för sol och bad och stora hotellkomplex. En stor fördel med Egypten är ju att det är så solsäkert, en av guiderna berättade att det regnar i området ca 2-3 gånger per år, och på denna veckan vi var där i början av november såg vi inte ett enda moln. Temperaturen låg på omkring 25-30 grader mitt på dagarna och vi tyckte det var lagom varmt, och även skönt i havet. Däremot började kvällarna bli lite kyliga, så man behövde en kofta med sig. Solen gick ned ganska tidigt, så vi var uppe relativt tidigt på morgnarna och åt frukost, för att sedan lägga oss och sola. Solen försvann sedan från poolområderna kring 15.30-16, något senare på stranden.

Utsikten från vårt hotellrum, omkring kl. 17-17.30 på eftermiddagen.
Vad tyckte vi om hotellet då? Vi kan börja med det negativa, så kommer det roligare sen. Det första vi märkte redan första eftermiddagen då vi ville ta ett dopp när vi kom fram, var att poolerna var kalla. Det stod uppvärmda pooler på hemsidan, men det var inget som märktes. Detta upplevde vi i alla poolerna, även barnens favorit piratpoolen. Det drog ned betyget en hel del för oss! Barnen badade förstås ändå, men vi höll oss mestadels ifrån poolerna förutom korta dopp.

Nästa negativa sak upptäckte vi samma kväll då vi gick för att äta middagsbuffén. Vi hittade ingenting vi tyckte var gott, och då är vi inte speciellt kräsna. Köttet smakar väldigt speciellt generellt, så vi tänkte tidigt att vi får hålla oss till kyckling och fisk. På buffén var det dock mycket som var väldigt speciellt kryddat och vi klarade knappt av att äta, trots att det fanns mycket att välja på. Det fanns en del kolhydratskällor som var helt okej, så som pasta och någon form av potatis, men proteinkällor var desto svårare.
Som tur var, hörde vi när vi pratade med lite andra hotellgäster, att A la carte-restaurangerna skulle vara mycket bättre, så lunchen nästa dag intogs på "Tropical" där vi blev betydligt med nöjda. Till kvällen måste man dock boka bord på A la carten redan dagen innan (ibland fanns även bord kvar på morgonen samma dag), så det kan vara bra att komma ihåg. På alla A la carte-ställena blev vi betydligt mer nöjda än med buffén, och klarade äta allt vi beställde. Det fanns restauranger med olika teman, italienskt, mexikanskt, barbeque, schweiziskt... Inte den godaste maten vi ätit, men absolut helt okej! Det var dessutom betydligt mysigare stämning på dessa restauranger.
Det som var tråkigt på restaurangerna var att de alltid försökte få oss att köpa det som kostade, både i mat- och drickaväg. De gick även omkring vid det största poolområdet och försökte sälja på oss dricka som kostade. Det gillar vi inte när man köpt All Inclusive! Det är ju precis det man vill slippa. Sa man att man inte hade pengar med sig gick det såklart superbra att "sätta upp det på rummet". Kunde blivit en saftig räkning när vi checkade ut! (Något vi för övrigt upplevde som märkligt var att de både på hotellet och i affärerna i närheten helst ville ha betalt i Euro, och alla priser stod i Euro. Vi hade bara växlat till oss Egyptiska Pund och tänkte att det var mest logiskt. När vi skulle betala barnklubbskalaset tog de bara Euro. Det finns dock möjligheter att växla i receptionen snabbt och enkelt.)

Trots hotellets storlek upplevde vi det aldrig som att det var mycket folk, eller svårt att få solstolar, vilket var skönt. Hotellet hade en policy mot att boka solstolar och det stod skyltar om att handdukar plockades bort om de låg obevakade en timme eller mer, men vi såg ändå en hel del bokade stolar på morgnarna. Personal fanns överallt hela tiden, och de hjälpte till att leta upp och dra ihop solstolar om det behövdes. Pool- och strandhanddukar ingick lån av i priset, man fick dock betala om dessa skulle slarvas bort. De var stora och sköna, och det var skönt att slippa slösa plats i bagaget på badlakan.
Städningen upplevde vi som bra, och det var fräscha rum som kändes nya. Inget alls att klaga på där! Och mycket trevlig personal som städade hos oss.

Barnens favorit av handdukskonstverken :-)

Barnklubbarna fungerade bra. Schema sattes upp utanför Miniklubben varje måndag morgon. De var inte helt igång med Mejas klubb som var för lite äldre barn, men de hade några tillfällen när det pysslades och så, och när Miniklubben skulle ha kalas för Bernie fick de vara med de också. Svenska och danska ledare som blev väldigt omtyckta av barnen på kort tid. Det var även samma ledare som höll i Minidiscona på kvällarna, då även Lolo och Bernie alltid var med. Mycket uppskattat av barnen!

Även frukosten gick att boka bord till om man ville, och man åt då på restaurangen "Fino". Vi tyckte denna frukosten var bättre än den vanliga buffén, även om det fanns ungefär detsamma. Dessutom var det betydligt trevligare då man fick sitta med utsikt mot havet. Vi åt här de flesta morgnarna. På frukostarna fanns äggstation där man på beställning fick omelett, stekt ägg eller liknande, och bröd, croissanter, yoghurtar, sylt, flingor, pålägg (som inte alls liknade de svenska om man är ute efter det), små pannkakor och en del efterrättsbröd (som var rätt smaklösa de få gånger vi provade), och lite frukt.

Allt som allt var vi väl relativt nöjda med hotellet, men buffématen drog ned betyget ganska rejält, och även de kallarna poolerna samt försöken till att pracka på extrakostnader. Utöver det var vi väldigt nöjda med allt och det hade blivit ett väldigt högt betyg utan dessa nackdelar!