Vecka 28 (och glukosbelastning)
Tiden springer på, och vi är inne i graviditetsvecka 28. Idag har jag varit på glukosbelastning hos barnmorskan. Med Juno kräktes jag upp allt efter ungefär en halvtimme, men denna gången lyckades jag faktiskt behålla allt i magen tiden ut. Provet var bra - ingen diabetes i sikte.
 
Kontrollerna var bra för övrigt också. Hb ligger på 125, trots att jag inte börjat ta några järntabletter (min mage slår bakåt då). Har nog ändå hjälp med lite leverpastej på jobbet och lite extra gröna blad och så till maten emellenåt ;-) Sen tar jag gravidmultivitaminer också. Blodtrycket låg på 115/60 trots att jag trodde det var mycket lägre efter att ha fastat hela morgonen och varit väldigt yr.
 
 
Jag har varit otroligt hungrig sista veckorna, och det känns som att det börjar synas på vågen nu. Samtidigt som jag tänker att jag ska börja tänka till lite mer, så vill jag kunna "unna mig" det där extra när jag känner för det också. Svår balansgång! Jag vet ju att jag inte vill ha 10 kg extra att gå ner efter förlossningen... Har gått upp omkring 7 kg nu. 
 
Fullt liv i magen är det i alla fall, och det sprattlas för fullt hela tiden just nu känns det som. Har fått ett par videoklipp där det syns tydligt, annars blir det ofta lugnt när M eller barnen ska titta eller känna. Alla har i alla fall fått känna någon gång. 
 
Lite sammandragningar har jag, någon gång dagligen ungefär. Och när jag gått längre sträckor eller som när jag hade skottat häromdagen, så får jag ont i svanken (foglossning?). Annars mår jag ganska bra just nu (förutom att jag varit lite sjuk med huvudvärk och halsont sista dagarna). Styrketräning går bra enligt mamma fitness-appen, och jag är sugen på att ta tag i att simma någon gång i veckan med - vilket jag dock sagt hela graviditeten. Det är ju så skönt! 
Mirian

Hej, Mirian heter jag, ny i bloggvärlden. Började för fyra dagar sedan. Så himla kul att blogga. Fattar inte att jag väntat med det. Har kikat och läst dina inlägg så coola bilder. Lyckos dig att du bara hittills gått ut upp 7kg.

Svar: Kul, välkommen till bloggandet! Just nu går mitt lite i perioder, men blir nog bättre när man snart går hem på graviditets- och föräldraledigt ;-)
Sussi

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress